Jag håller som bäst på med markarbete för en carportplatta.
Nu är det dags för dränering.
Grävmaskinisten har dragit lite spår i gruset under framtida makadamskikt och påstår att detta är tillräckligt djup för dräneringsslangen. Detta innebär att dräneringen i princip hamnar över marknivå. Det kan väl aldrig dränera tillräckligt, eller? Det känns ju isåfall som att dräneringen blir helt överflödig.
 
  • Gilla
Abdallah.T
  • Laddar…
I
En dränering, korrekt utförd, ska ligga med sin höjdpunkt (vattengång i röret/slangen) minst 25 cm under golv och över en linje i lutning på 1:2 från underkant grundläggning (för att inte åstadkomma underminering och ras). Alltså får du avpassa läget ut från plattan så att den hamnar där. Sen ska den luta minst 1:200 till brunn, vilket för det mesta innebär att ledning får flyttas lite längre ut än startläget i takt med att den går på djupet.

För en carport kan du dock utesluta dräneringen:
a) om du inte har platta på mark i den
b) uppför överbyggnaden på plintar till frostfritt djup
c) har genomsläppligt material i undergrunden (grus o.d)
d) ligger högre än omgivande terräng, alternativt att marken på någon sida ligger lägre än caporten så att du kan få vattenavrinning i den riktningen.
 
c) har genomsläppligt material i undergrunden (grus o.d)
d) ligger högre än omgivande terräng, alternativt att marken på någon sida ligger lägre än caporten så att du kan få vattenavrinning i den riktningen.
Ovanstående stämmer i mitt fall.
Problemet är att jag har en dränslang.
Vilket är bäst, gräva ner den så djupt att den dränerar intilliggande mark (vore det inte bra att förhindra tjälskjutningar?) eller att ha den direkt under makadam?
 
I
solo_innova skrev:
Ovanstående stämmer i mitt fall.
Problemet är att jag har en dränslang.
Vilket är bäst, gräva ner den så djupt att den dränerar intilliggande mark (vore det inte bra att förhindra tjälskjutningar?) eller att ha den direkt under makadam?
Eftersom inte a och b stämmer gäller inte c och d i ditt fall. Alla fyra punkterna, a-d, måste föreligga för att du ska klara dig utan dränering.

Att lägga en dränering som fungerar (även efter lång tid) handlar om mer än hur djupt den ligger/läggs. Jag kan därför inte ge dig svar på frågorna.
 
Vad kan komma för vatten från husarean?
Regn som kommer på taket leds ju iväg.
Det måste ju vara vatten från intilliggande mark som skall dräneras iväg, eller är jag fel ute?
 
I
Det regn som kommer på taken/husarean bör ledas iväg till dagvattenledningarna vid duplexssystem i kommunen, i övriga fall till spillvattenledningen (simplexsystem).

Alternativt kan i sistnämnda fall kommunen ålägga fastighetsägarna att infiltrera dagvattnet från husarean i marken för att slippa riskera breddning i reningsverket (att orenat spillvatten kommer ut i vattendraget, som reningsverket mynnar till, p.g.a för stor tillrunnen vattenvolym).

Vatten som kommer på marken, antingen uppe ifrån eller längs med från annan fastighet, är oxå att betrakta som dagvatten. Det infiltreras normalt i marken av naturen själv. Om marken inte är dränerande får man lägga dränslang/rör runt byggnaden för att avleda detta vatten (speciellt smältvatten på vårsidan) från husgrunden för att inte få fuktskador i den. Dränering får man oxå lägga om det är högre omgivande mark, men det kan vara i form av ett dräneringsdike som spärrar av framfarten. Marken runt byggnaden ska luta utåt från den runt om och att lägga upp byggnaden högre (fylla upp i samband med schaktning för husgrunden) för att åstadkomma ett 'veck' är ett vanligt sätt att åstadkomma detta fall på marken från byggnaden. Då räcker det oftast vid en carport att ha ett avskärande dike ett par, tre meter från den, som fungerar som en stenkista om diket är fyllt med grov avharpning från ett grustag/stenbrott (eller i nödfall grov makadam eller både ock) som täcks med markduk för att inte stenen ska sättas igen av filler (små partiklar) som vattnet transporterar med sig från grus och speciellt lera. Diket/'vecket' ska sen luta åt något håll och föra bort/undan vattnet innan det kommer fram till husgrunden.

Det är kanske något sådant din grävmaskinist var inne på när han drog en ränna runt huset med skopan?
 
solo_innova skrev:
(vore det inte bra att förhindra tjälskjutningar?) QUOTE]
 
I
Det är inte säkert att tjälskjutning förhindras bara för att du dränerar undan ytvatten. Det beror på hur djupt slangen ligger och vilket det frostfria djupet är på orten. Ligger slangen högre än det frostfria djupet, gör den ingen större nytta i det sammanhanget, om marken består av lera.
 
Nu har jag lagt slangen i spåren som grävmaskinen gjorde.
Jag förstår inte vad det gör för nytta men nu är jag av med den iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.