I villan här finns sedan flera decennier en vanlig gammal dörringledning med knapp bredvid ytterdörren, en "blingblong" precis innanför, och en transformator ca 5 meter längre bort vid elcentralen.

Nuförtiden när dörren ut till hallen hålles stängd under den kalla delen av året för att spara energi missar man lätt dörrklockeljudet. Därför har jag funderat på att bygga ut anläggningen med en signal även längre in i bostaden, plus en nere i källarplanet.

Den befintliga lågvoltsdelen är kopplad med "vanlig" gammal ringledningsladd, vilken jag efter att ha ha kikat i Clas Ohlson-katalogen förmodar har arean 2 x 0,38 kvmm.
Om jag vill bygga ut med ett par ljudalstrare på en gissningsvis 15 - 20 meter längre ledningsväg, måste jag då ha en kraftigare ledning?
Och kan den befintliga transformatorn märkt "Friedland 752", " 3 - 5 - 8 V, 1.0 A" förmodas klara fler ljudalstrare?
 
Vanlig ekkx funkar utmärkt
 
spinout skrev:
Vanlig ekkx funkar utmärkt
Jag hittade i förrådet en rulle märkt "EKKX 1 x 4 x 0,5" - skulle den dimensionen hålla för mitt utbyggnadsprojekt?

Finns det några bestämmelser ang ledningens passage genom väggar och trossbottnar?

Behövs en kraftigare transformator?
 
Jag tror att vid de här låga spänningarna och strömmarna får man i stort sett göra hur som helst...

Om transformatorn orkar beror väl på vad du har för ringklocka idag och vad extraklockan kan tänkas dra. Kolla om det finns nån märkning, annars går det lätt att mäta strömmen med en billig multimeter.

Enda anledningen att vara rädd för överlast av transformatorn är om det finns nån risk att busungar lyckas få ringknappen att fastna intryckt, eller att nån spikar en spik genom kabeln till knappen, så att det ringer konstant hela tiden. Under den korta tid som man normalt håller inne ringknappen så kan man överbelasta en transformator rätt rejält utan att den tar nån större skada...
 
Som yxis skriver finns inga krav på din installation, fungerar det är allt ok. Ingen risk för överbelastning heller en ringledningstrafo är helt kortslutningssäker.
 
Jag fick byta transformator när jag hängde på en klocka till men man kan ju aldrig veta vad TS har för klockor och transformator. Det är ju bara att prova om det fungerar.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.