Halloj, jag har några frågor jag behöver hjälp med. Jag postade detta i en av mina gamla trådar i ungefär samma ämne men fick ingen respons. Därför startar jag en egen tråd och hoppas på mer svar. :) Hoppas detta är okej....? :surprised:

Bakgrund:
Grundlig renovering av en sommarstuga i trä, ca 40-50 kvm. Mått enligt ritning nedan. Allt som har med grund, golv och bjälklag/syll är borta och ska nu ersättas.

Huset skall ställas på plintar och nu har jag börjat fundera på det här med dimensionering av bjälklag och fördelning av plintar och hur bjälklaget ska ligga på plintarna. Har gjort en enkel ritning på hur huset ser ut och hur jag tänkt mig saker och ting. Hittade inte de exakta måtten just nu men nåt sånt här är det...

Någon som direkt kan peka på fel dimensionering? Utöver det som står på ritning tänker jag mig plintar under det övre röda strecket och det nedre vänstra röda strecket samt under den blå bärlinan. Räcker en plint per 1,5 meter? 1 meter? Kommer spannet bli för stort för golvbjälklaget? Blir ju 2,5 meter. Kanske behöver två bärlinor? Blir ju till och med 3 meter i den nedre högra delen, en separat bärlina där kanske? Eller räcker 45x145 eller något grövre med de spannen?

En annan sak jag funderat på är hur bjälklag/bärlina skall fästas i plintarna. Jag har funderat på justerbara stolpskor men nu när jag söker efter såna blir jag lite osäker på om det är en bra idé...? Anledningen till att jag ville ha det är för att kunna justera för mindre sättningar i underlaget. Även om jag inte är rädd för tjälen så har jag ändå varit och pillat på stenarna under den gamla grunden och det kanske sätter sig lite när jag lägger tyngd på plintarna... Frågan är; är justerbara stolpskor stadiga nog för ett hus eller kommer det röra sig? Finns det något annat sätt att hyfsat enkelt kunna åtgärda mindre sättningar, om man inte använder justerbara stolpskor?

Har för mig att jag sett någonstans att det finns siter där man i princip kan rita in sitt hus och lite andra parametrar och sen få ut rätt dimensioner, någon som vet?

Golvbjälklag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Mikael_L
varför dimension 45x145?
Om du går upp till 45x195 eller ännu hellre 45x220 så får du fantastiskt mycket bättre bärighet och minskad svikt.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
varför dimension 45x145?
Om du går upp till 45x195 eller ännu hellre 45x220 så får du fantastiskt mycket bättre bärighet och minskad svikt.
Med dessa dim så kan man ha 4m spännvidd......
 
Mikael_L
Japp, på ett ungefär, åtminstone med limskruvat 22mm golvspån på. Men behöver man inte nyttja hela maximala spännvidden för en dimension så har man lite marginaler samt ett ännu mer stumt bjälklag, saker som åtminstone jag värderar.

Jag har 45x145 på 2,5 meter spännvidd i friggeboden - ej limmad golvspån. Det är såpass ostumt att jag inte gärna skulle accepterat det i en bostad.
 
Mikael_L skrev:
varför dimension 45x145?
Om du går upp till 45x195 eller ännu hellre 45x220 så får du fantastiskt mycket bättre bärighet och minskad svikt.
Varför 45x145? För att jag måste börja någonstans? :D Och för att jag tänker mig 140mm isolering... Annars var det bara en dimension som jag slängde ur mig för att jag tyckte det kändes vettigt. Nu förstår jag att det inte räcker tack vare BH och dig, tack! (y) (Jag skrev iofs ingen dimension alls på det gröna golvbjälklaget men även där var ju tanken 45x145 vilket jag nu ändrar till 195/220.)
Bör jag fortfarande ha dubbla 45x195/220 där jag tänkt det eller räcker det med enkelt där?
Jag har nu grävt hål för plintar och för ytterramen blev det en plint varje meter längs långsidan och den korta delen nere till vänster men varannan meter för den blå bärlinan. Tänkte att det röda ska bära upp golv och hela huset men den blåa ska bara bära golv. Är det feltänkt?

Torpalainen, jag laddar ner appen och testar den, tack för tipset! Har varit inne på hemsidan och försökt hitta dimensioner men fastnade någonstans där man skulle välja handlare och kom inte vidare... :confused: Däremot laddade jag ner en broschyr om "enkelstugan" och den gav faktiskt en del matnyttiga tips. :) Bland annat rekommenderar de 45x220 till ramen. :p

Tack för tipsen hittills!!! :) Några synpunkter på de justerbara stolpskorna?
 
Jag håller på att gjuta plintar till en friggebod. Använder mig av justerbara stolpskor på grund av väldigt speciella markförhållanden. Min frigga kommer bli 15 kvadrat och sadeltak med betongpannor. Jag tror absolut att det håller med justerbara stolpskor. De grövsta är gängade M14. När man låser dom med muttrarna så känns dom minst lika stadiga som svetsade stolpskor (en väldigt subjektiv bedömning, det medges). Sen håller det säkert inte för lika mycket vikt som en vanlig svetsad stolpsko, men förhoppningsvis så håller det lätt för min frigga åtminstonde.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.