Hej hej, har ett hus byggt 1997, funkar fint men när vi flyttade in satte elbolagen in 3X25A huvudsäkring - har aldrig funderat på det senare men nu när vi bara bor två vuxna här så har jag funderat på om jag kan minska till 3X20 istället för att få en lägre abonnemangskostnad. Den enskilt största förbrukaren är Bergvärmepumpen som har en elpatron på max 9 KW, sedan är det väl ugn (typ 3-4 kw peak) och lite hushållsmaskiner. Ingen elbil/laddning behövs. Har också timmätning på förbrukningen via EON, har aldrig sett den överstiga 8 kw på senaste två åren. Är det så enkelt att jag kan dimensionera abonnemanget efter historisk förbrukning (peak timme) eller har jag missat något ? Finns ju också möjlighet att ställa med peak effekt på elpatronen till 4 kw istf 9 på pannan.
 
Hur stort är huset? 3×20 A borde fungera bra om det inte också är elbillsladdning, men storhelger med mycket matlagning på vintern när det också är kallt kan ju anstränga säkringarna en del. Med 20 A får man ut max 14 kW kontinuerligt men betydligt mer under en kortare tidsperiod.
 
det är 300 kvm och välisolerat, så 25 känns lite overkill
 
Oj, men 300 kvm är väldigt stort. Då kanske det finns en uthyrningsdel med pentry och kanske en stor bastu och liknande att ta hänsyn till?
 
nej,inget sådant så jag skall gå ned till 20 i nästa steg ingen stor besparing men ett par hundra per månad
 
sunnis
Finns det effektvakt på BVP kan du i princip säkra ner till 16A om det är bra fördelat på faserna.

Det bara att sätta i en 16A eller 20A och testa och ha lite koll. Fungerar det som tänkt så är det bara anmäla byte hos nätägaren
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Hej hej, har ett hus byggt 1997, funkar fint men när vi flyttade in satte elbolagen in 3X25A huvudsäkring - har aldrig funderat på det senare men nu när vi bara bor två vuxna här så har jag funderat på om jag kan minska till 3X20 istället för att få en lägre abonnemangskostnad. Den enskilt största förbrukaren är Bergvärmepumpen som har en elpatron på max 9 KW, sedan är det väl ugn (typ 3-4 kw peak) och lite hushållsmaskiner. Ingen elbil/laddning behövs. Har också timmätning på förbrukningen via EON, har aldrig sett den överstiga 8 kw på senaste två åren. Är det så enkelt att jag kan dimensionera abonnemanget efter historisk förbrukning (peak timme) eller har jag missat något ? Finns ju också möjlighet att ställa med peak effekt på elpatronen till 4 kw istf 9 på pannan.
Du kan alltid prova att byta propp till lägre värde innan du bestämmer dig
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Attitudeswe
Skaffa en tibber pulse (eller annan HAN port logger) så ser du om du har snedbelastning.

Har pannan strömkännare så att den kan pausa eltillsats?

Kommer din nätägare ändra prismodel till effektpris så kanske dom skippar säkringsavgiften. I Göteborg kostar 63A och 16A samma... Säkringsbyte kostar typiskt 2000kr... Kanske kommer du skaffa elbil om 1-2år? (Hos oss laddas 2 bilar och timmedel hålls under 8.5kWh/h pga effektavgift)

Skärmavbild av en app som visar fasbelastning i realtid med strömförbrukning per fas och noteringar om överbelastningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte kommit till skottmd dtta, men däremot kollade jag med EON, jag måste ringa hit en elektriker flr att dra ned på effekten och swdan rapportwrar han in till dem. Vilken bra service :). Börjar med att köpa 3 st 20 säkringar… suck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.