Hej, jag ska gjuta ett fundament till en lyktstolpe i gjutjärn, väger väl ca 100kg. Foten är ca 32cm i diameter, i marken är det mycket sand. Tänker gjuta fast gängstänger för att bulta fast stolparna. Frågan är bara hur stora dessa fundament behöver vara?
 
S
Om man skulle göra en beräkning enligt konstens alla reglar så ska man kolla grundtryck under fundamentet, risk för glidning och stjälpning (när vinden trycker på från sidan). Du ska kontrollera att jorden klarar av trycket samt att du har ett tillräckligt stort fundament så att gängstängerna har tillräcklig förankring. Du ska dessutom räkna på sprickarmering i fundamentet...


Hur hög är stolpen?
 
Stolpen är 3.20m hög. Svärfar säger också att fundamentet bör vara 10-15cm utanför bultarna. Eftersom jag har tänkt att gräva 1m ner och formen då blir ca 45x45cm blir den att väga mellan 400-500kg. För mig känns det mycket?
 
Fulkemisten
Det är inte vikten på fundamentet utan hur väl gjordes beskaffenhet håller fast detsamma som spelar roll. Indirekt blir ett större fundament tyngre och detta spelar såklart roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.