Hej,
håller på att renovera i källaren och har fått för mig att ta ner elementen för att måla dem och komma åt ordentligt med tapeter etc bakom.

Hur gör jag detta enklast? Det sitter en cirkulationspump någonstans antar jag som får stängas av, men kan jag bara slå på den igen efter att ha pluggat rören eller måste jag se till så att det är rätt tryck osv i systemet först? Har bergvärmepump (Thermia), installerad 2000 men huset (och förmodligen också resten av värmeanläggningen) är från 1972. Vilka problem kan jag räkna med efteråt?

Är det för mycket jobb så låter jag bli och försöker istället måla elementen på plats.
 
För att demontera ett element (om de ser ut som mina) så lossar du först på skruvlocket som är riktat uppåt i det "kalla" röret. Ta fram skruvmejseln och skruva åt ventilen. Lossa även på den mutter som fäster elementet bredvid ventilen. Om du litar på att ventilen håller så lossar du på muttern ovanför termostaten (innan böjen mot elementet). Här kommer tricket, så fort du lyfter bort elementet, kör upp ett finger i böjen så det blir tätt. Annars forsar vatten ut genom den undre öppningen.

Är du minsta osäker på hur dina ventiler håller, töm allt radiatorvatten! Mina element är från -66 och det funkade att ta bort dem genom att dra åt ventilen.
 
Du ska också stänga termostaten, förstås. Eller handkranen, om du inte har termostat.

Räkna varven på avstängningsventilen i bottnen, så att du kan öppna lika mycket igen, när du sätter tillbaka elementet.

Alla element har inte avstängningsventil i bottnen, så där beror det på hur din installation är gjord.

Du får ju räkna med att lufta elementen efteråt, när du satt dit dem igen. Dessutom kan det ju hända att du måste fylla på lite vatten, beroende på hur mycket vatten det var i de element du tog bort, i förhållande till hur mycket det är i systemet.
 
Ok, tack för tipsen. Verkar ju inte helt omöjligt.

Bifogar en bild. Som jag förstår skall det alltså finnas en ventil i kopplingen längst ner mot golvet?

Hur stänger jag termostaten? Finns det en ventil liknande den längst ner som man skall dra åt, för jag antar att det inte räcker med att dra ner ratten till "0"... ?
 
  • DSC03216.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om du tittar på stumpen som pekar mot golvet så är detta en huv som går att skruva av. innanför sitter en stoppskruv (insex) vilken du skruvar upp för att stoppa flödet.

*Tänk dock på att det är inte säkert att termostaten (ventilen) sluter helt tätt när du dragit till noll. kan vara bra att ha en lämplig rör huv till hands så du kan plugga om detta behövs.
*Det är inte alltid folk har dragit den där stoppskruven i rätt läge, vilket föorsakar att vatten kommer "forsa" ut när du öppnar på huven, och då är det bara att vänta på bättra tider.
*Och som sagt ifall du nu skall ta bort elementen så skall du väll inte tapetsera där!? mitt råd sätt en slät glasfiberväv och måla vitt så slipper du ta ned elementen nästa gång.
*Att plocka ned elementen innebär att du fyller radioatorkretsen med syrerikt vatten med en ökad risk för korrisionsskador som följd.
*Myrphy tycker det är jätte skojj att du skall grejja med värmesystemen nu när du verkligen behöver dom. :D
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
C
Det som ser ut som en T-koppling i botten är förmodligen, men inte säkert, en ventil. "Muttern" som pekar neråt är i så fall ett lock, som när det skruvas bort blottar en skruv med vilken man kan strypa returen.
Termostaten skall naturligtvis också sättas på "0" för att stänga av tillflödet, och det är säkrast att även stänga av cirkulationspumpen och helst också stänga ev. ventil på "slingan". Var mycket försiktig när du ger dig på locket eftersom det inte är säkert att det är en ventil - vad beredd med hinkar etc. om något oförutsett skulle inträffa. Tänk på att själva elementet innehåller en hel del vatten som till viss del kommer att rinna ut, och dessutom att det är tungt som s*tan.

En annan sak att se upp med är att "0" på termostatventilen inte nödvändigtvis behöver betyda helt avstängt. Risken är då att allt verkar OK när du skruvar bort elementen, men senare när temperaturen sjunkit så öppnar termostatventilen och det börjar rinna vatten. Bäst är att skruva dit en blindplugg direkt så att du är säker på att det inte börjar rinna senare.
 
Se till att ha en våtdammsugare beredd! Murphy gillar inte våtdammsugare.
 
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.