Min far är ägare av två hus varav det ena skall ut till försäljning av olika anledningar. Dessutom ligger det intill huset en tomt som man får bebygga med ett hus. Huset och tomten ligger på västkusten där priserna har stigit rejält under 2000-talet.

Nu är läget så att mina två syskon är intresserade av tomt och hus. De är överens om vem som vill ha hus respektive tomt. Jag är varken intresserad av tomt eller hus, då jag arbetar och bor på annat ort. Dessutom är jag inte i behov av ett eget hus.

Mina syskon bor dock på orten. Mina föräldrar (pappa äger det själv dock) är därför villiga att sälja hus respektive tomt ganska rejält under marknadsvärdet. De skulle alltså få lika stort reducerat pris (inte sett till procent utan till summan). Annars hade det varit jättesvårt för dem att köpa loss det, speciellt huset.

Då jag själv har väldigt bra kontakt med mina syskon skulle jag tycka det var kul om de kunde ta över hus och tomt, vilka varit i släkten under många år.

Samtidigt vill mina föräldrar ge mig samma summa pengar som var och ett av mina syskon får hus och tomt billigare, för det skall bli rättvist. Personligen tycker jag det låter som en bra deal.

(Alternativet att lösa det på, och som vi talat om, är att jag i framtiden skall ta över huset mina föräldrar bor i just nu, och kommer bo i, i fler år till. Med samma deal som mina syskon fått nu. Hur man nu skall bedöma summan jag skall få det billigare? Men jag vet ju samtidigt inte min livssituation den dagen då huset lämnas. Kanske inte ens är intresserad. Så det blir en parentes kring detta stycke)

Då jag själv inte är särskilt insatt i ekonomi och juridik undrar jag helt enkelt om ovanstående är ett bra sätt att lösa den här situationen på? Hur brukar man göra i en sådan här situation? Hur skulle ni själva tänkt? Priserna lär ju inte sjunka med tanke på hus och tomts läge på kusten..

För mig känns det viktigt att vara fortsatt god vän med sina syskon också.
 
Redigerat:
D09
Kan man inte marknadsvärdera och sätta en procentsats på mellanskillnaden

Sedan använda samma procentsats när det är dags för nästa skifte?

Blir iofs inte samma pengar.
 
Jag hade nog föreslagit något liknande detta:

Värdera huset och tomten.
Låt oss säga: tomt 900 000:-
och hus 3 000 000:-

Dela upp summan på tre, 3,9 / 3 = 1,3 miljoner. Detta är vad var och en av er skulle få vid en försäljning idag.

Sedan är det bara att dela ut tillgångarna:
Syskon 1 får: Tomt (värde 0,9m) + 0,4m (från Syskon 2) = 1,3 miljoner
Syskon 2 får: Hus (värde 3m)) - 1,7m (till s1 o3) = 1,3 miljoner
Syskon 3 (Syrax) får: 1,3 m (från syskon2) =1,3 miljoner

Sedan kanske man behöver justera ned marknadsvärdet ca 10% eftersom att dina syskon köper till under marknadsvärde och om de någon gång vill sälja får dom en rejäl skattesmäll.
 
Jag hörde en man föredra ett liknande fall på en föreläsning om gårdsskiften. Ska se om jag lyckas reda ut hur exemplet var och för och nackdelar med olika alternativen.

Jag TROR han sa att om man säljer för en kr under taxeringsvärdet så var det förmånligt för alla vad gäller skatt och moms. Han menade då att att det blir i princip lika mycket pengar man får om man blir utköpt, som om man låter de som köper köpa för marknadsvärdet och den som "blir utköpt" får betala moms. Han menade att det enda man uppnår är att de får högre lånedel.

"skatterättslig mening kommer det att ses som en gåva eftersom du betalar mindre än vad huset är värt taxeringsmässigt. Det kommer därmed att vara skattefritt för din far (8:2 Inkomstskattelagen). Det man bör tänka på när man köper ett hus under taxeringsvärdet är stämpelskatten. Det är en skatt som åläggs om du hade betalat 85 % eller mer av taxeringsvärdet" från lawline.se

PErsonligen tycker jag det låter mycket riskabelt att vänta på deras gård. Får du pengarna och har kvar dem kan ju du köpa ut dina föräldrar förmånligt vid ett senare tillfälle om det är intressant.

Vi är på gång, i omvänd din ordning, att köpa ut två syskon ur en gård. Ingen vill känna sig lurad, alla vill ha god relation. Jag tycker du ska prata mer med dina syskon för att förstå hur denna deal fungerar för deras ekonomi och sedan ta råd av en ekonomisk rådgivare som är bra på arvskiften och kan råda dig.

Lycka till
 
Din far ger bort hus + tomt till syskonen som en gåva. Sedan betalar syskonen taxeringsvärdet för hus + tomt till honom. Ni räknar ut skillnaden mellan försäljnings- och taxeringsvärde (mellanskillnaden som du "ska" ha) och din far ger dig den summan som en gåva. På så sätt slipper alla skatta för pengarna.
taxeringsvärdet är högsta värdet man får ge bort som gåva när det gäller fastigheter. Om man går över den summan så räknas det som en försäljning och då måste man skatta för pengarna.

Om man räknar t.ex 1,3 gånger taxeringsvärdet som försäljningsvärde så försvinner de överstigande 30% i skatt och summan din far får ut blir ändå ungefär som taxeringsvärdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.