Jag ska sätta mosaik, inte glas-, där varje platta är ca 25*25mm, lite ojämn yta, och de sitter på nät ca 30*30cm. Vad ska jag använda för att dela plattorna? Kan jag änvända min kakleskärare med trissa och knäck? Det är ovanför diskbänken i köket så det handlar inte om några stora mängder. Jag tänkte att det finns fler med kaklingserfarenhet i badrumsdelen än i köksdelen.
Jag tar även tacksamt emot andra tips som gäller mosaiksättning (det heter väl inte mosaikning?).
 
Det finns speciella kakelskärare för mosaik (t.ex. Montolit), men dessa kostar närmare 3000:- och mosaiktång funkar oftast alldeles ypperligt. Jag föredrar varianten med två trissor istället för traditionella käftar.
I ett kök blir det oftast inte så mycket som behöver skäras om man planerar sättningen lite.
Inte för stor fixkam, förskjut arken i förhållande till varandra så syns inte rutmönstret lika tydligt och tryck till plattorna med en fogbräda för att få en jämn yta. Ta bort överflödigt fix direkt så slipper du ett pillrigt kratsarbete innan fogningen.
 
ACME,
Jag måste säga att du verkar vara en grymt duktig plattis.
Brukar följa en del trådar och tycker att du verkligen har koll på läget.

Haha inte för att det har något med denna tråd att göra.

Mvh
Pimme
 
Tack! :)

Om jag är en så grym plattis som du tror så måste jag vara guds gåva till mänskligheten när det gäller snickeri, eftersom jag jobbar som snickare till 90-95% tiden.;)
 
Min plattis lade kartan i den vanliga skärmaskinen och skar mosaikbit för mosaikbit. Var det någolunda i mitten så knäcktes bit för bit i maskinen. I annat fall använde han tång och klippte i brottanvisningen. Några bitar misslyckades och skars därför bort ur kartan och ersattes vid sättningen med en lös bit som tillverkades på samma sätt. Resultatet blev helt OK.
 
Tack för tipsen. Jag tar och prövar dem i praktien i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.