Jag behöver dela av mellan gräs och uppfart i asfalt. Vad är enklast? Försöka hitta slipers? Köpa nya tryckade stockar? Sten av något slag?

ImageUploadedByTapatalk1339913289.452503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enklast och billigast är sannolikt slipers men de har ju en ganska stor giftiblandning i sig. Jag tycker kantsten är det som är snyggast och sannolikt mest miljövänligt. Sten har i alla fall i särklass bäst livslängd.
 
harry73
Jag fattar inte problemet. Det finns ingen strukturell anledning att göra så.
Så antingen är det praktisk, då borde det styra valet eller så är det estetisk och då borde det styra valet.
Lycka till.

Om man letar på blocket eller i tidningsannonser hittar man ibland gratis marksten för avhämtning
 
Att jag vill ha en avgränsning är av både estetiskt och funktionell anledning. Gräsmattan (på andra sidan) sluttar nedåt precis innan uppfarten så det går inte klippa hela gräsmattan med klippare. Samtidigt så är jag rädd att gräsmattan ska äta upp asfalten med tiden.

Slipers vore fint men jag vet inte vart jag ska köpa/leta. Hur väl står sig byggtimmer? Behöver jag grus eller annat mellan jord och byggtimmer?
 
harry73
Du kan vara lung. Gräsmattankommer inte att äta upp asfalten. Men om du inte har gräs där får du ogräs eller så spolar jord på vägen. Om du bygger en stödmur kan du få en plan gräsmatta som går att klippa, men då är det smart att inte ha den direkt i kan med vägen så att den inte går sönder under snöröjningen och så att ni har lite utrymme att lägga upp snön. Remsan bredvid asfalten kan du då också ha gräs, men i höjd med asfalten, så att det går att klippa.
En billigare lösning är att köpa en trimmare och klippa gräset längs vägen med den, eller utforma backen så att det precis går att klippa den med en motorgräsklippare
 
Ok, om asfalten står emot gräset blir jag lugnare. Tack för svar!
 
AXS
Eller så kan du gräva och slå ner en tryckt bräda på högkant.

Lagom blir uppstick på 1-2cm mot asfalten.
 
Grus eller sten mellan asfalt och gräs kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.