Hej-
Har frågat sktteverket, men fortfarande lite förvirrat.Många frågor, men jag hoppas nån orkar och kan/vill svara. alt. tipsa på nån duktig som kan detta mot betalning.

Sålde alltså huset innan det var slutbesiktat, så jag kan inte kryssa i att jag eller nån annan bott i det (tror man måste välja i kryssrutor där.
Jag får tydligen dra av alla kostnader eftersom det räknas som grundförbättringar vid nybygge. Men hade byggkredit dit alla större fakturor skickades. Även hela inköpskostnaden av tomten låg i bk.
Jag får väl räkna in hela byggkrediten som kostnad för inköp och kostnad för bygget ? (men kanske dela på inköp och kostnad i tabellerna då.
+ andra mindre kostnader (men många) som jag betalt via vanligt lönekonto, sparpengar, sålda grejer och ex. byggmax och Bauhus kort ?
Gjorde det mesta själv utom badrum, gjutning, putsning och takplåten. Vissa saker hjälpte kompisaar till med mot lite fickpengar och käk.
Ingår även bygge av garage i kostnad man får dra av ?

Skatteverket tipsade om denna sida för att "shablonberäkna" kosntad:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...r-nyproducerade-bostader/#_Tabellerochdiagram Men gruoobyggda småhus ? Mitt var friliggande , inte nåt gruppbygge.
Sen är dessa priser ink. arbete, vilket jag i såfall behöver räkna bort ! Hur gör jman det, uppskatta % av den föreslagna kostnaden ?
Som sagt. många frågor och kan tänka mig betala någont proffs att hjälpa till här, men vet inte vart man så skall vända sig.
 
Du får inte dra av annat än riktiga kostnader, som du faktiskt har haft. Ditt eget arbete är inte avdragsgillt. Inte heller vad dina kompisar hjälpt dig med (såvida du inte betalat dem helt vitt).

Så jag är inte riktigt med på problemet. Du har väl fakturor och kvitton etc, som motsvarar alla kostnader?

Shablonberäkningar kommer in i bilden om man ex. har byggt ut för 30 år sedan och inte har några verifikationer kvar.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tänk också på att byggkrediten inte är avdragsgill utan, som @hempularen skriver, endast kvitton på inköp/arbete. Räntan på byggkrediten har banken redan meddelat skatteverket så denna skall du inte ta upp här. Rena kostnaden (förutom räntan) kan du ta upp om banken tagit betalt för kreditupplägget. Förhoppningsvis har du kopior av alla fakturor som banken reglerat med byggkrediten annars får du kontakta banken och be om kopior på dessa. Kvitton avseende garaget kan du också ta med. Har du kvitton på utrustning som var nödvändigt för bygget kan du i vissa fall ta med dessa också. Har du haft utgifter avseende försäljningen (ev mäklare eller annan mellanhand) är detta också avdragsgillt.

Det blir en hel del pillande med alla kvitton. Jag förutsätter att du inte byggt via eget företag utan som privatperson.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.