Har letat i trådar men inte riktigt hittat något svar. Vad är rimligt att en målare debiterar tid för för? Jag har förstått av det jag läst att det kan vara lite olika.
"Bära in/ut material"
"Resa till arbetsplatsen" osv.

Men om en målare kommer o spacklar i 3-4 timmar o sen åker hem för dagen, kan han då debitera 8 timmar bara för att han inte "tilläts" arbeta då? Samma sak med färg som skall torka osv. Vad är brukligt?

I ett svagt ögonblick har jag tagit ett jobb på fast pris (främst för att målaren erbjöd det) men när jag räknat på det och tiden de sagt att det skall ta, så skulle de behöva jobba 8 timmar per dag varje dag i de 2 veckor de säger att det skall ta.
Nu är den här vecka slut och jag kan säga att han inte varit här mer än max 4-5 timmar per dag och imorn skall han vara borta hela dagen.
Jag har svårt att se att han kommer jobba 60h nästa vecka.

Bör man ifrågasätta ett redan överenskommet pris eller är jag rökt med ett sånt muntligt kontrakt?
 
Har du accepterat ett fast pris så gäller det. Att börja räkna timmar och ifrågasätta priset när målaren redan påbörjat jobbet är bara löjligt.

För inte skulle du väl betala mer än ni kommit överens om det skulle visa sig att målaren har räknat fel och behöver mer tid?
 
Exakt.. Det är ju det som är poängen med fast pris! Då vet du exakt vad det kommer att kosta och kan jämföra mellan olika firmor genom att be flera lämna pris på samma sak.

Målaren ska ju knappast straffas för att han/hon är duktig och jobbar snabbare än "Ackordsprislistan"?
 
  • Gilla
Casca
  • Laddar…
Klart du är rökt och du har rökt dig själv. Bara att gilla läget. Har du "bara" ett muntligt kontrakt kanske du kan tjata dig till något annat men det är både fel, omoraliskt oetiskt och jävligt fult så egentligen borde det inte ens nämnas.

Hade du pratat med flera tänkbara leverantörer av denna tjänst hade du snabbt fått en uppfattning om hur lång tid arbetet tar. Då hade du också kunnat bedöma rimligheten i fastpriset.

Har du bara en leverantör är det rimligt att påbörja diskussionen kring ett löpanderäkningsupplägg där du pressar leverantören på en vettig tidsuppskattning. Därefter står det dig ju fritt att istället vilja ha ett fast pris på arbetet. Lite dyrare blir det förstås, men inte så mycket. Att göra såhär är också FULT men så gör varenda inköpsavdelning med självaktning (det är säljarens jobb att mota denna hemska olle i grind).
 
Ni verkar missa den huvudsakliga frågan lite.

Den huvudsakliga frågan gällde hur en målare debiterar tid. Om det är praxis att man tex debiterar 8 timmar trots att man bara jobbat 4 pga att man måste invänta torktid så är det ju så och då kanske min målare gör alldeles rätt..

Jag blev lite förvånad över era relativt hetsiga svar på frågan om man kan ta upp frågan om det överenskomna prisets rimlighet i efterhand.
Det ni i princip säger är att en hantverkare kan bluffa hur mycket som helst och det är bara upp till mig som köpare att reda på vad som rätt och fel? Men det kanske va naivt att tro att en hantverkare är ärlig?

Jag är ingen "paragrafryttare" som klagar på några timmar hit eller dit eller tar ledigt för att se om hantverkaren är på plats men om ett arbete tar hälften så lång tid som de från början sagt och som de debiterar för så skall man bara vara glad över att det gick fort? En hantverkare lämnar väl ändå en offert som han baserar på sina egna färdigheter som hantverkare?
 
Nja, han lämnar nog en offert baserat på vad han tror det går att få ut.

Jag har tagit in en offert av en målare, han specade material och arbete på fast pris. Jag vet inte hur många timmar han räknar med, och jag tänker inte kolla hur många timmar han är där heller.

Hur en målare debiterar tid är en mycket intressant fråga om man tagit arbetet på löpande räkning. Men nu slipper du den diskussionen, eftersom det är fastpris. Jag tror inte du skall gräma dig allt för mycket över det.
 
Det är nog ingens mening att vara hetsig.

Det är bara det att du beställt på fast pris och då spelar det ju ingen roll hur målaren debiterar tid om han jobbar på löpande räkning. Men nej, du betalar inte för torktid, du betalar när hantverkaren (oavsett yrke) gör något för dig. Kanske betalar du för bilresor andra omkostnader också.

Att handla på fast pris är som att köpa en försäkring. Du köper dig fri från osäkerheten i att inte veta hur lång tid det tar att göra jobbet. Istället tar hantverkaren det ansvaret och risken. Givetvis är det då så att man tar höjd för osäkra faktorer som påverkar tiden det tar att göra jobbet.

Om det råkar vara så att du träffar denna hantverkare när han har väldigt mycket att göra så kanske man chansar och tar till lite extra på detta fasta pris. Får man jobbet är det värt lite strul med andra kunder som får vänta.

Det handlar inte om att bluffa. Du får ett erbjudandet som du lätt kan syna genom kontakt med andra målare. Jag vet inte vad rättspraxis säger men jag gissar att ett fastpris jobb kan vara väääldigt mycket dyrare än den faktiska kostnaden/tidsåtgången innan det blir så oskäligt att det är kriminellt på något vis.

Som MH säger...den som säljer saker försäker få ut så mycket som man tror är möjligt. Den värdebaserade prissättningen gäller ju i synnerhet ett fast pris som detta...
 
Jag är helt med på diskussionen som finns om fast pris kontra löpande kostnad men för mig som lekman så resonerar jag så att om en hantverkare skall lägga om mitt tak så kan en hel del kostnader uppstå som är oväntade och tar man då ett fast pris så garderar man sig mot det medan hantverkaren då får ta höjd för detta och då ta ett högre pris än vad som skulle kunna bli med löpande kostnad under ideala förhållanden.

Kan man verkligen säga samma sak om att måla om 2 rum? Jag har svårt att se hur man skulle kunna motivera ett dubbelt pris pga att man skall försäkra sig mot eventualiteter. Som att väggen skulle rasa när målaren sätter rollern mot tapeten? :)

Hur som helst så besvarade ni min fråga! Så tack! :)
Och ja jag kommer bita i det sura äpplet om det nu kommer till det men jag tänker ändå fråga målaren om det fortsätter på samma sätt nästa vecka. Jag tänker inte helgonförklara honom bara för att han är målare. Om jag inte är nöjd så är det väl bättre att ta upp det så att han kan förklara sig och eventuellt få fler jobb än att jag håller på mitt missnöje o går till någon annan nästa gång? Det är så jag inbillar mig att jag hade velat att mina kunder skulle bete sig om jag va hantverkare...
 
bezen skrev:
Kan man verkligen säga samma sak om att måla om 2 rum? Jag har svårt att se hur man skulle kunna motivera ett dubbelt pris pga att man skall försäkra sig mot eventualiteter. Som att väggen skulle rasa när målaren sätter rollern mot tapeten? :)
Är det fråga om att måla på tapet så kan det bli så att den släpper när man fått på färg på den.

Jag förstår heller inte problemet i det här fallet. Du har köpt en produkt till ett visst pris. Får du inte produkten så ska du definitivt klaga. Får du den så är ju allt bra. Pris kontra vara.

När målaren ger dig ett fast pris så beräknar denne hur mycket tid som måste läggas på det här uppdraget. Till 4 tim arbete på en dag så får man nog lägga till någon timma eller så i restid osv. Måleri är ju en typisk sådan sak som kan vara svårt att göra hela dagar pga torktider. Sedan måste man ju ta täckning för eventualiteter.
Och säg att han (för det är oftast en "han") varit hos dig i 5 tim en dag. Sedan tillkommer säkert en timma restid (där det ingår att komplettera med saker som ska med osv) så är vi uppe i 6 timmar. Då är det säkert ingen idé att åka iväg till Agda och börja på hennes sovrum för man hinner bara dit och vända. Det är då man ser dem strosa omkring på Bauhaus och liknande ställen istället. Sådana dagar måste man också ha in täckning för.

Och sedan - och det här kan komma som en total överraskning för många - så är det frågan om vinstdrivande företag. Kan man ta betalt så gör man det. Självklart. Och att ge fastpris i det här fallet är dels en fråga om vad man tror det krävs för att leverera, men det är också en fråga om vad man tror att kunden är beredd att betala.
Det är så med precis allt annat vi handlar så varför skulle vi tro att det här skulle vara annorlunda? Tror knappast det skulle gå att hävda att något är oskäligt i det fallet. Vad skulle inte ett par märkesjeans vara i så fall?

En annan sak är att man ofta brukar få höra att "den jäkeln kom kl 9 och åkte kl 2". Ja, innan 9 kanske han var och hämtade material, hämtade bilen från service eller räknade på ett annat jobb och efter 2 var han kanske och lade sista strykningen på något fönster som han hade kvar på ett annat uppdrag. Många förväntar sig att hantverkaren ska vara på plats mellan kl 7:00 och 16:00 men jag tror det är få som vill betala för att han ska sitta och titta på färg som torkar. Så att dela upp dagarna är oftast ett sätt att få det mer effektivt. För jag kan lova att vi som jobbar med det här är föga intresserade av att sitta i bilen...
 
  • Gilla
Markgubben och 1 till
  • Laddar…
bezen, näe det är klart du kan ta upp saken med din målare. Att du känner dig lite "lurad" även om han formellt inte gjort fel. Det har du inte så mycket att förlora på i detta läge.
 
Men... Guzzi nu vänder du ju på steken igen och säger att man SKA räkna med att få betala för tid så som torktid?

Jag har absolut inget emot att betala för tid som någon lägger ner för att utföra jobbet och om det "ska" vara så att man får betala för tid som en målare är ledig och kan göra något annat pga att jobbet inte tillåter honom att jobba, så visst får jag göra det då.
Men då tycker jag personligen att jag skulle få förfoga över målaren under den tiden också. Han skulle kunna få måla lite andra grejer hos mig :)
 
Men har du avtalat om ett fast pris har antalet timmar målaren lägger ner ingen som helst betydelse bara slutresultatet blir som ni kommit överens om. Det låter snarare som att du skulle valt löpande pris och begärt en ungefärlig prisuppskattning innan istället, då hade du kunnat haft synpunkter på om målaren gör annat när han debiterar timmar hos dig.

Fördelen med fast pris är självklart att man vet vad det kommer att kosta innan men problemet är att man måste ha koll vad som är rimligt, exempelvis genom flera offerter, annars riskerar man att det kan bli rätt dyrt i slutänden.
 
Hemmakatten
Vi har anlitat målare på löpande räkning. Vi betalade bara för den tid han var här, ingen restid eller milersättning eller annat. Iofs bor han bara 10km från oss.
 
Jag tycker att fast pris är att föredra i de flesta situationer. Det viktiga är dock att man tar in det fasta priset i någon slags konkurrens-situation (alltså att man tar in offerter). Det är ingen mening att FÖRST anlita entreprenören, SEDAN begära ett fast pris. Det blir förmodligen dyrare än löpande räkning.
Men detta verkar ändå vara ett misstag som många gör.
 
Hemmakatten
andersmc skrev:
Jag tycker att fast pris är att föredra i de flesta situationer.
Nja... Både och skulle jag vilja påstå är bra i olika situationer.

I det fall man inte har erfarenhet av målaren så kan nog ett fast pris vara bra, och naturligtvis även av den anledningen att man själv vet vad det kommer att kosta.

I det fall man har rekommendationer eller känner målaren i fråga så skulle jag nog ta priset på löpande räkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.