Hej

Lite udda fråga och jag förstår att det inte finns något rakt svar men lyfter frågan.

Jag tycker att det är jäkligt snyggt med en bred bottenbräda i panelen (195mm) och smal lockbräda, typ denna:
https://www.bauhaus.se/locklakt-moelven-bas-obehandlad-22x45x4800-mm

När jag googlat verkar det som att man inte ska ha bredare än 170 mm bottenbräda, frågan är ju då hur dåligt det är med en 22x195 bred bräda?

Det är en komplementsbyggnad så lite avsteg från byggnormen kan jag tänka mig att göra om det innebär att jag får byta panelen något år tidigare med den 195mm breda bräda isf 170mm bred bottenbräda.

Nån som har erfarenhet av detta?
 
Har kört med den bredden på flera byggnader och ser inga problem, sedan med lockläkt.
Viktigt att du bara fäster med spik i mitten för att unvika att de spricker.
En bod med 195 mm, blir jäkla randigt med smalare.
Röd trädgårdsbod med lockläktpanel och platt tak mot grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Snyggt skjul!

Vad bra då kör jag 195-brädan med en spik i mitten, tack
 
E
Det enda som talar emot så breda 1 tums brädor är tendensen att vara kupad. Detta går dock oftast att lösa genom att spåra baksidan eller köpa spårade brädor.
 
På vår gamla kåk där inget följer någon modern standard är panelbrädorna mellan 120 och 225 mm breda och än står huset kvar. Kör på med det du trivs med själv.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
E epw skrev:
Det enda som talar emot så breda 1 tums brädor är tendensen att vara kupad. Detta går dock oftast att lösa genom att spåra baksidan eller köpa spårade brädor.
Med 4-tum i lockläkten dras det det lilla ned.;)
Det viktiga är att de kan röra sig och inte spricker. Men visst kan några ändå få sprickor med tiden, men det är ingen större skillnad på 170 kontra 195 mm
 
Det är inte dåligt med bredare panelvirke, det spar både tid och spik, i mina trakter är bredare kantade panelbrädor traditionellt sågade lite grövre 1 1/4" med foder, knutar och vindskivor i 1 1/2", äldre och enklare byggnader som logar och bodar har stundtals kvar gammal okantad panel och då kan ju bredden vara över 12" om det är ramsågat.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Spik i mitten av bottenbrädan är ju inte så snyggt. Bättre att spika i kanten, men sicksack var annan spik. Sätter man spiken mitt för varann så går det åt skogen. Det gjorde min snickare :worried:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.