Tittade på ett hus från 1918 idag, tllbyggt en våning någon gång före kriget. Stående panel med smala lock, troligen i original 1930 någonting. En hel del brädor hade färgen släppt på så träet var bart och en del plankor var ruttna.

På de ställen där färgen släppt helt hade träet grånat även om brädan kändes frisk (provade med dörrnyckeln).

Måste man byta ut all panel eller går det att grundmåla på de gråa brädorna och bara byta det som är ruttet? Enligt boken skall man säkert panela om huset men hur är det i verkligheten?

Panelen är en sådan där gammal sak som är 150-200 mm bred eller något i den stilen och jag misstänker att den inte är helt lätt att få tag i.

/Anders
 
Jag byggde mitt hus med 170mm panel och det var inga konstigheter att få tag på.

Ang. målning så beror det på hur noga man ska vara. Man kan alltid smeta på färg så det fyller i. Alternativet är givetvis att byta det dåliga. Jag hade smetat i färg :)
 
Anders_Nilsson skrev:
Tittade på ett hus från 1918 idag, tllbyggt en våning någon gång före kriget. Stående panel med smala lock, troligen i original 1930 någonting. En hel del brädor hade färgen släppt på så träet var bart och en del plankor var ruttna.

På de ställen där färgen släppt helt hade träet grånat även om brädan kändes frisk (provade med dörrnyckeln).

Måste man byta ut all panel eller går det att grundmåla på de gråa brädorna och bara byta det som är ruttet?
Jag skulle utan vidare måla om träet känns friskt. Lite "grånad" på gamla brädor skulle inte avskräcka mig. Om jag sen gör rätt är en annan fråga... Några drag med en stålborste brukar kunna borsta bort lös "grånad" och är nog att rekommendera.
 
Har du bilder så underlättar det att ge råd, men baserat på vad som skrivits så bör inte vara någon fara, borsta bort det grånade trät så gott det går och måla.
 
De ruttna bör du väl kanske byta om det är mycket rutten, är det bara lite i kanterna så ta bort det ruttna och måla på bara. Det håller i många år till. Är det en ovanlig virkesdimension så kan du få det tillsågat på brädgården alternativt så klyver du det själv med cirkelsågen om det bara är ett fåtal brädor. Är panelen så gammal misstänker jag att det inte är samma bredd på alla panelbrädor heller.
 
Instämmer vad mexitegel säger. Byt om det som är ruttet. Utan att ha räknat så känns färg dyrt idag jmf med virke. Byt där det känns rätt, måla sedan.

/J
 
Du känner dig själv bäst, vad du vill och vilket kunnande du har. En del mäniskor kan flytta in i ett sådant hus precis som det är, och älska sitt boende, medan andra vill byta ut allt. En bild hade varit bra, för att få ett första intryck, men om allt är nedgånget, tak, rännor, skorsten, grund o s v, kan man räkna med att övrigt på insidan också är dåligt. Du måste ha kännedom om vad saker och ting inom bygg, kostar idag, så ibland hjälper det inte om man så får huset, kommer det ändå bli för dyrt att renovera. Börjar man dra i panelbrädorna, är det mycket svårt att sortera, om vilken som kan sitta kvar.

Till och med planket på bilden här under går att fixa till, man behöver endast byta ut brädorna, hängränna och stuprör, så ser det fint ut igen..........
"smeta" på färg här, hjälper knappast

IMG_1355.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Indika
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.