Hej!

Vi har tänkt att byta våra persiennvred eftersom de blivit gamla och fula. När vi skulle montera bort det gamla vredet uppkom ett problem; vi kunde inte lossa vredet inne i persiennen. Vi har försökt att dra loss det men det sitter fast.

Är det någon som kan hjälpa oss med hur man lossar vredet från stången, se bild?
 
  • IMG_2540.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju gängat i, skruva ur det.
 
Vi försökte även vrida ut den, men den satt fast. Vågade inte ta i så mycket om det inte var så vi skulle göra. Ska testa detta.

Tack för tipset!
 
Men om vredet är gängat på stången, borde inte det gängas ur när man vrider på vredet? Kan gängorna vara låsta med någon gänglåsning? Persiennerna är från 1970.
 
Är det inte som en hylsa du ska dra i och innanför detta är det hakat i varann?
 
Jag tror att du tänker på vredet på som är fäst på fönsterbågen. Den del som jag menar är den som sitter i själva persiennen och som är trädd genom fönsterbågen och sticker ut en liten bit. På denna del är själva vredet man använder för att vinkla persiennerna hakad fast i, under en hylsa.
 
Jag har nu testat att försöka gänga ur vredet men det fungerar inte. Det sitter helt fast. Det kan vara så att de har använt någon form av lim/gänglåsning för att säkerställa att vredet inte ska gängas ur. Användes det på 1970-talet? Någon som har fler förslag på hur jag ska göra för att lossa vredet?
 
Finns armar där den fästs med en skruv i armhylsan mot själva persiennkasetten inne i fönstret. Sedan har du en skarv också på själva armen som låses med plastbiten/hylsan.
 
På det nya vredet som jag ska montera finns det en liten skruv på en hylsa för att låsa fast axeln i persiennen till vredet. Tyvärr finns det ingen sådan skruv på det befintliga vredet.
 
S skosulan skrev:
Hej!

Vi har tänkt att byta våra persiennvred eftersom de blivit gamla och fula. När vi skulle montera bort det gamla vredet uppkom ett problem; vi kunde inte lossa vredet inne i persiennen. Vi har försökt att dra loss det men det sitter fast.

Är det någon som kan hjälpa oss med hur man lossar vredet från stången, se bild?
Om du skall sätta upp en helt ny persienn, så behöver du inte bry dig om att behålla dessa gamle detaljer som sitter i din gamla persienn. Du kan helt enkelt klippa av med en bra avbitartång på den mjuka delen på bårde WIREN som snören och då monterar du bort persiennen utan roblem :) Om du sedan beställer en ny perisenn https://www.persiennbutiken.se/contents/sv/d2540_persienner-info-mattagning-mellanglas.html så får du samtliga detaljer ölevererada tillsammans med din nya måtttillverkade persienn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.