Hej, det har blivit en spricka i luckan på vår braskamin. Är det någon som man koll på hur man byter glaset i luckan på contura c 350. Lyckas inte bli klokare av att googla.

Tack :)
 
  • Äldre vit spis med guld accent, smutsig glaslucka, speglar vardagsrum, enkel termostat, träknopp på låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom sitter ofta fastklämda i en ram skruvad från baksidan. Ta en bild på insidan av luckan så ser man om det är så.
 
N Niq skrev:
Dom sitter ofta fastklämda i en ram skruvad från baksidan. Ta en bild på insidan av luckan så ser man om det är så.
 
  • En öppen spisinsatsdörr, med spår av sot och ved. Reflekterar ett inomhusrum. Sliten och i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla föremål och aska i en öppen spis med spegeldörr, dammigt och övergivet utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här var svår att se hur den är.
Är det en skruv där som jag markerat på bilden?
Och finns det en likadan på andra kanten?
Om det är så tror jag man tar loss dom och lyfter övre metall delen av luckan och drar glaset uppåt. Men jag lyckas inte se ordentligt.
Öppen vedspis med ved och verktyg, smutsig glaslucka, kök i bakgrunden. Markerad detalj i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du nytt glas redan?
 
N Niq skrev:
Den här var svår att se hur den är.
Är det en skruv där som jag markerat på bilden?
Och finns det en likadan på andra kanten?
Om det är så tror jag man tar loss dom och lyfter övre metall delen av luckan och drar glaset uppåt. Men jag lyckas inte se ordentligt.
[bild]

Har du nytt glas redan
Det är inga skruvar men den går nog att bända upp. Den övre kanten känns lite ruckbar.
Då blir nästa problem att få av dörren för det är en kant som sticker ut ett par centimeter över dörren och där kommer nog glaset ta emot när man lyfter ur/i det.

Vi har inget nytt glas än, men det kunde en glasbutik i närheten fixa ganska omgående.
 
  • Närbild av svetsade metallramar och fogar med synliga svetssömmar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att inte gissa mer, så ring Contura så får du nog svar.
 
J jonaserik skrev:
För att inte gissa mer, så ring Contura så får du nog svar.
Jag ringde dom imorse men dom hade rätt så dålig koll själva, det är en ganska gammal model. Men får försöka testa mig fram. Tack för att ni har tagit er tid och försökt hjälpa mig i alla fall! :)
 
Ser du några skruvar på luckan? Kolla även smala kanterna. Finns många olika system men jag tror inte du bara ska bända.

Luckan ser ut att komma loss genom att du lyfter hela luckan uppåt så nedre gångjärnstappen kommer loss. Om du får loss luckan utan problem så kan du ta med hela till glasmästaren så byter dom glaset åt dig om du inte hittar hur det kommer loss.
 
Ser inga skruvar alls. Bara där högst upp där dörren sitter fast i kaminen men det är muttrar på uvansidan som jag inte kommer åt att skruva upp. Lyfter man upp dörren så tar den i den kanten innan pinnen är loss där nere
N Niq skrev:
Ser du några skruvar på luckan? Kolla även smala kanterna. Finns många olika system men jag tror inte du bara ska bända.

Luckan ser ut att komma loss genom att du lyfter hela luckan uppåt så nedre gångjärnstappen kommer loss. Om du får loss luckan utan problem så kan du ta med hela till glasmästaren så byter dom glaset åt dig om du inte hittar hur det kommer loss.
Ser inga skruvar alls. Bara där högst upp där dörren sitter fast i kaminen men det är muttrar på ovansidan som jag inte kommer åt att skruva upp. Lyfter man upp dörren så tar den i den kanten innan pinnen är loss där nere.
 
Ser ut att sitta ett par skruvar inne i ugnen som håller fast järnet som övre tappen sitter i. Kanske du måste lossa dom så du kan lyfta upp järnet. Men om dom sitter med muttrar på ovansidan så verkar det väldigt svårt att komma åt. Där är inga kåpor eller något som är löstagbart?

När jag ser själva luckan tycker jag det ser ut som övre delen ska gå att ta loss på något sätt.
 
N Niq skrev:
Ser ut att sitta ett par skruvar inne i ugnen som håller fast järnet som övre tappen sitter i. Kanske du måste lossa dom så du kan lyfta upp järnet. Men om dom sitter med muttrar på ovansidan så verkar det väldigt svårt att komma åt. Där är inga kåpor eller något som är löstagbart?

När jag ser själva luckan tycker jag det ser ut som övre delen ska gå att ta loss på något sätt.
Vi lyckades få loss dörren tillslut! Vi lossade på muttrarna men behövde inte skruva av dom helt, då gick den att haka loss. :) nu gör vi det enkelt för oss och lämnar in hela dörren. Tack för hjälpen!
 
  • Öppen spis med ved, rengöringsverktyg, demonterad guldram, plastpåse, nedsmutsat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.