Jag vill byta en gammal termostat som är "fastklämd", se bild, men nya termostater verkar ska gängas på. Tror ni att jag kan lossa den mässingsfärgade ringen som sitter på radiatorn för att därunder hitta en gänga som min nya termostat kan skruvas fast på?
 
  • Radiatortermostat, siffermarkeringar, plast och metall, används för temperaturreglering, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vitmålad värmeelementsrör med termostatventil saknar sitt vred eller reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Nej det här är Danfos RAV-L, det sämsta termostatsventilsystem som tillverkats. Ständiga problem med att termostatventilen fastnar i stängt läge brukar många få. Har du inga sådana problem är du lycklig.
Jag skulle vänta till våren, tappa ur systemet så långt att elementventilerna ligger under vattennivån i systemet och sedan ersätta med nya bra fungerande ventiler och passande termostat.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Många tack för infon, även om det inte var det svar jag hoppats på. Det här är en lägenhet i ett flerbostadshus så jag måste samordna det hela med grannarna. Men det kanske får vara till framåt sommaren för att minska störningarna. Det går trots allt att få varmt genom att lossa termostaten.
 
J Josth skrev:
Om ventilerna verkar okej kan man chansa och prova med Danfoss utbytestermostat för RAVL: [länk] Dina nuvarande termostater är förbrukade pga åldern och klarar sannolikt inte att reglera rätt längre.
Jo ett mycket bra råd, har själv bytt ett antal gamla Danfoss termostater som reglerade mycket dåligt.
Enkelt och snabbt utbyte. Sen bör man lägga lite tid på att motionera "piggen" innan man drar fast den nya termostaten.
 
S Sture Sjöström skrev:
Och det får nog bli ett jobb för en VVS-are.
Ska du inte byta ut hela ventilen så behövs inte en röris. Den länkade termostaten är dyr, finns på B-haus, ta med den gamla och jämför
 
J jonaserik skrev:
Ska du inte byta ut hela ventilen så behövs inte en röris. Den länkade termostaten är dyr, finns på B-haus, ta med den gamla och jämför
Finns det andra fabrikat av termostater som passar anslutningen på bild, 26mm RA/VL?

Eller är det Danfoss Aero som borde inhandlas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.