Vi har en JMS filter (Modell 61 AAM) för att ta bort järn från vårt dricksvatten som fungerade ganska bra under 7 år. Nu har vi gult vatten och ett järntest (färgskala) är på gränsen, över 1,5 mg/l. Tidigare mätte vi 0,1-0,2 mg/l. Jag bifogar en bild. Till höger är det flaskvatten, till vänster vårt "dricksvatten". Dags att byta filtermassan tycker vi.

Två glas på en bänk, ett med klart vatten och ett med grumligt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr står JMS inte längre till förfogande att hjälpa oss. De stängde kontoret i Umeå som de hade tidigare och närmaste kontoret för hela Norrland är nu i Örebro. Ändå var de präsent på Stora Nolia mässan i Piteå i år.

Hur som helst, vi behöver hjälp hur man går tillväga. Hur får man ut den gamla filtermassan och hur rensar man behållaren?
Finns det rekommendationer om filtermassan? Det enda problemet i råvattnet är järn som ligger på 4,3 mg/l. Mangan ligger på 0,26 mg/l. pH ligger mellan 6,5 och 7,5 och hårdheten är mellan 6 och 8 dH.
Vad tycker ni om Katalox/Katalyst light?

Tack för alla svar!
 
Varför inte kontakta JMS huvudkontor i Örebro? Dom borde ju hjälpa till med instruktioner?
 
Ja det är steg 1, företaget måste ju gå att nå via telefon, mail etc för vidare vägledning,

Sedan framgår det inte vad det är för funktionsprincip i ditt nuvarande filter, vad det är för filtermassa och hur denna syresätts och rengörs fortlöpande. Det behöver inte vara fel på filtermassan.

Som hos oss tex, köpte ett hus med en gammal Empress FEAU-32 helautomatiskt kombinerat avjärnings och avsyrningsfilter. Vattnet smakade järn och gav avlagringar i porslin osv, vattenanalysen av det filtrerade vattnet visade något för hög turbiditet på 3,5 FNU (grumlighet) och för högt järn 0,63 mg/l annars bra.

Jag fick tag på ett företag som kunde hjälpa till, fick fram fullständig installations- och bruksanvisning som beskriver filtret så här:

"Filtret innehåller två aktiva filtermaterial. Ett granulat av krossad dolomit vilket neutraliserar den aggressiva kolsyran i vattnet, varvid kalcium och magnesium utlöses och pH-värdet höjs.

Ett finkornigt filtermaterial av mineralet glaukonit, som är preparerat med oxiderande mangansalter vilka flockar lösta järn- och mangansalter i vattnet. Dessa flockar uppfångas mekaniskt av filtermaterialet.

För att bibehålla avsyrningseffekten och rengöra filtermaterialet från flockat järn sker såväl returspolning som renspolning automatiskt med förinställd intervall och på förinställd tidpunkt.
...
Underhåll.

Filtret är automatspolande men avjärningsmassan måste regenereras varannan månad med kaliumpermanganat (se nedan). Regenerering måste också göras innan filtret tages i bruk. " (Min fetstil)

___

Det intressanta här var att föregående ägare visserligen fyllt på med krossad dolomit (Akdolit) efter hand som det förbrukades i avsyrningssteget men hade helt missat detta med regenereringen under de ca 15 år som filtret varit i drift!

Efter att ha gjort denna regenerering så vaknade filtermassan till liv och vattnet blev perfekt, kristallklart och ingen järnsmak eller avlagringar i porslin. Vi hade nog litet tur att filtermassan inte tjorvat ihop till en rostklump, hade det inte lyckats så skulle filtermassan behövt bytas alternativt skaffa ett ännu mer helautomatiskt filter med självdosering av kaliumpermanganat eller annan typ av syresättning. Regenerering gör jag ca 3 ggr per år vilket visat sig vara lagom intervall.

Nu blev det ett längre inlägg än jag tänkt men vill visa just detta hur viktigt det är att förstå hur filtret är tänkt att fungera, detta vet tillverkaren och återförsäljare.
 
Det har jag gjort. Tredje gången idag. Väntar redan över en vecka att någon hör av sig. De lovar det men det händer helt enkelt inte. Och vi har det ju lite bråttom som man kan se på bilden.
 
När filtret togs i drift fylldes den med en Calcite/Corosex mix. Backspolningen sker automatiskt och var tredje månad fyller vi på Akdolit granulat i filtret.

De var aldrig tänkt att göra en regenerering med kaliumpermanganat när de sålde anläggningen till oss, det beror väl också på vattnets redoxpotential om den behövs eller inte.

Inkommande vattnet syresätts med en luftinjektor och lagras därefter i en hydrofor innan det flöder genom filtret.
 
Det kan vara att luftinjektorn i din anläggning är menad att ersätta vad kaliumpermanganatet har som funktion i mitt filter, att filtermassan fortlöpande regenereras på så vis.

Hoppas du får tag på filtertillverkaren så du får ordning på det kvickt!

___

PS. Kolla så backspolningen verkligen funkar och att det görs med lämpligt intervall. På min gamla anläggning är det ett mekaniskt tidur som styr, det har hänt att det stannat någon gång och får väckas med en liten smula välavvägt knackande... inställd att backspola varannan natt vilket räcker för denna stuga.
 
Tänkte att ta upp den här tråden igen .....
Efter mycket krångel kom vi i kontakt med JMS 2022 och bytte filtermassan enligt deras varmaste rekommendation mot Katalox Light.
Det gick hyfsad bra men aldrig lika bra som med filtermassan som filtret fylldes med från början (Calcite/Corosex). Kanske eftersom pH ligger på 6,5 och det ju gränsen som uppges för Katalox Light.
Nu, efter bara 2 år ser vattnet lika dåligt ut som på bilden längst upp. Jag mäter 0,4 mg/l järn. I utgående vatten från filtret även 1,5 mg/l. Hur kan det går? Jag tror att järnet sätter sig under lagringstiden i reservoaren som vi har och som är ganska stor, ca 5 kbm. I råvattnet har vi 4,3 mg/l järn.
Hur som helst, eftersom den första fyllningen i filtret fungerade bra under 7 år vill vi återgå till denna filtermassan men jag hittar ingen som säljer denna Calcit/Corosex blandningen.
Vet nån var man kan köpa denna filtermassan?
 
Calcite/Corosex är väl bara den delen som justerar pH till högre - dvs en blandning av kalciumkarbonat och magnesia.

järnmassan som avjärnar vattnet måste vara något annat än ovanstående.


---

Det är inte att det var en blandmassa med Calcite/Corosex _och_ en järnmassa och sedan när kalciumkarbonat och magnesia har förbrukats upp (iom. att det höjer pH genom att lösas upp) så fungerar den kvarvarande järnmassan sämre.

Det kan vara likadan i nuläget att du egentligen behöver kalk/magnesia tillsats för att höja pH så att järnmassan fungerar igen...

pH nivån helst över 7 är enormt viktig för att järn skall flockas ut och oxideras av luft till fast form som rost och kan spolas iväg, så hela problematiken är kanske att du under åren har förbrukat så mycket vatten att kalk och magnesiamassan helt enkelt lösts upp och efter det slutat att höja pH tillräckligt och med detta fungerar järnmassan dåligt.

---

Eftersom du är ändå inne på att byta massan så skulle jag i ditt läge åka granngården eller motsvarande som har kalkkross/granulat/trädgårdskalk som inte är för pudrigt och prova att lägga in några nävar av det i ditt avjärningsfilter och se om det händer något.

---

Läser man på kemin bakom processerna så kanske man inser att det är inte varumärken man skall jaga på, utan innehåll och att de kanske fins under andra namn eller i billigare form (som en säck trädgårdskalk om det fungerar)
 
Redigerat:
Jag kollade igen fakturan som vi fick när filtret installerades men där finns det faktiskt bara en position "Calcite/Corosex Mix", ingen annan filtermassa. Mmmh .....
Jag hade redan själv funderad om vi skulle försöka tillsätta kalk i filtret men jag visste inte om Katalox Light tål detta och vågade inte. När vi bytte till Katalox Light sa de att det behövs inte längre kalk.
Vi har Akdolit gran kvar som vi använde tillsammans med den gamla filtermassan och jag ska göra ett försök nu.
 
Katalox Light är tydligen zeoliter som har fått en beläggning med magandioxid (~brunsten)

Det har ingen pH justerande effekt mer än vad zeoliterna i sig kan hantera (vet inte hur mycket jonbytarverkan denna har eller har haft)

men ponera att zeoliterna har haft katjoner (kalcium, natrium etc) att byta med och inkommande vatten är surt så kanske den depån är slut nu och och vattnet är lite för sur för att avjärningen (oxidation till 3-värd järn i en olösbar form, vilket kräver tillräcklig hög pH för att järnhydroxiderna (rost) skall fällas ut)

vid lite snabbt sökningen att det fins alternativ med blandningar med Katalox Light som blandas tillsammans med en avsyrningsmassa - dvs. i praktiken en kalkprodukt mer eller mindre halvbränd.

---

Som jag sa innan - är den befintliga blandningen redan avskriven så kanske man inte skall vara för feg, och prova att blanda några nävar i kalkgranulat eller din nämnda Akdolit gran (som också verkar vara en avsyrningsmassa...)
 
  • Gilla
Chromix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.