Jag kan inte förklara det bättre än så här: jag har precis bytt två strömbrytare. En i hallen och en i badrummet. Den i hallen tänder man genom att trycka på ovandelen av vippan, liksom de i storarummet (även de fd gamla utbytta mot nya, men inte av mig). Men den i badrummet tänder man genom att trycka på nederdelen av vippan. Varför är det så här och hur byter jag så att strömbrytaren i badrummet tänds på samma sätt som övriga, dvs genom att man trycker upptill?

Är det så enkelt som att byta plats på kablarna inuti? :)
 
kan du inte vända brytaren 1/2 varv
 
nisse123 skrev:
kan du inte vända brytaren 1/2 varv
Det kan jag säkert. :D
 
Om du inte kan vända brytaren, kolla om anslutningarna är märkta med L och 2 pilar, då ska du flytta tråden som sitter på ena pilen till den andra pilen. Annars får du pröva dig fram.
 
snaggletooth skrev:
Om du inte kan vända brytaren, kolla om anslutningarna är märkta med L och 2 pilar, då ska du flytta tråden som sitter på ena pilen till den andra pilen. Annars får du pröva dig fram.
Japp, den är märkt L och 2 pilar (gelia 1pol/trapp, märkt 6). Jag tog den yttersta pilen. Har precis kopplat in den, så det är ju inte värre än att bryta strömmen igen och göra om det.
 
Finns bara ett sätt, snurra brytaren 1/2 varv...
Är det en trapp så kan man flytta tändtråden till den andra utgången, men lättare att snurra brytaren...
 
Eyeball skrev:
Finns bara ett sätt, snurra brytaren 1/2 varv...
Är det en trapp så kan man flytta tändtråden till den andra utgången, men lättare att snurra brytaren...
Eftersom pink_painter skrev att det är en trappbrytare så är det ju bara att följa snaggletooth's råd ;)
 
Funderar på det där med trappbrytare, är inte funktionen sån att man kan tända en lampa från två olika brytare? Måste då inte tänd/släck-funktionen variera beroende på var du tände/släckte senast? :S

En ovanligt nollad
Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Funderar på det där med trappbrytare, är inte funktionen sån att man kan tända en lampa från två olika brytare? Måste då inte tänd/släck-funktionen variera beroende på var du tände/släckte senast? :S

En ovanligt nollad
Kjell G
Det stämmer, för att få detta att fungera (utan att behöva tända med brytaren som släckte senast) får man lägga till minst 1 extra tråd mellan brytarna:

http://www.lommarp.se/Util/sparkoppling.htm
 
Om man inte har en dimmer, då räcker det ofta med två trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.