Jag har försökt hjälpa min mor byta lysrör i hennes gamla armatur på toaletten. Det är ”dubbla” lysrör och glimtändare. Lysrör som har provats är ”icke LED” som jag förstått att det ska vara. Vi har prövat med både S2 och S1 glimtändare, men ingendera fungerar. Har förstått att det ska vara S2 då det är två rör (?) men det är kanske fel. Hur som helst fungerar ingen av kombinationerna…vad måste jag göra? Finns det mer jag kan byta?

Öppen elcentral med exponerade kablar och komponenter, risk för elektrisk fara, behov av fackmannamässig åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag, kablar och en del av ett vitvaruprodukts kyltekniska specifikationer i ett hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag och varningsetikett på vit apparat. Texten: "endast avsedd för och skall placeras under rakapparat".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du bytat både lysrör och glimtändare och det fortfarande inte fungerar så finns bara HF-donet kvar.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om du bytat både lysrör och glimtändare och det fortfarande inte fungerar så finns bara HF-donet kvar.
Och vad är HF donet? och kan jag byta det....?
 
S sepani skrev:
Och vad är HF donet? och kan jag byta det....?
HF-donet är plåtlådan som sitter inne i armaturen där kablarna kommer ifrån.
Ta ett foto på den och ta med till en elfirma så plockar dom fram rätt sort.
Får du tag på ett exakt likadant så brukar det inte vara så svårt.
Kolla bara ordentligt att där inte är ström på.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Eftersom det finns glimtändare så finns inget HF-don, utan du har en drossel. JAg antar att det sitter 1 drossel där. Man ser en på bilden. Sedan har du två rör på runt 20 W eller? Och två glimtändare? Lite dumyt att du inte tog helhetsbilder på armaturen. Det är svårt att se något på dessa bilder i konstiga vinklar.

Om dessa antagen stämmer ska du köpa två nya lysrör med samma effekt och två nya glimtändare S2/St151. Båda rören och båda glimtändarna måste monteras för att det ska fungera att tända.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Eftersom det finns glimtändare så finns inget HF-don, utan du har en drossel. JAg antar att det sitter 1 drossel där. Man ser en på bilden. Sedan har du två rör på runt 20 W eller? Och två glimtändare? Lite dumyt att du inte tog helhetsbilder på armaturen. Det är svårt att se något på dessa bilder i konstiga vinklar.

Om dessa antagen stämmer ska du köpa två nya lysrör med samma effekt och två nya glimtändare S2/St151. Båda rören och båda glimtändarna måste monteras för att det ska fungera att tända.
Tack. Det stämmer att det är två lysrör på 18W. Så drossel behöver inte bytas? Och inget annat som bör kunna vara sönder? Jag ska prova sätta i båda rören samt S2 tändarna. Jag har vagt för mig att hade i båda o att det inte gick ändå…
 
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
Det ska räcka så. Om det inte fungerar så är det ju något annat fel. Det är sällsynt att drosseln går sönder. Mer troligen med en dålig anslutning någonstans i armaturen. Du bör också inspektera alla internal ledare i armaturen så att isoleringen inte börjat spricka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.