Hej,

Jag har precis köpt en ny taklampa och skulle vilja byta väggbrytaren till dimmer, men blir inte klok på sladdarna.

Från taket sticker det bara ut tre, i de vanliga kulörerna (en jordsladd dvs.), men när jag skruvade av väggbrytaren för att kika var det fyra sladdar inkopplade;
Två svarta, en brun och en vit.

Någon som vet hur dessa ska kopplas i dimmern? Eller är det inte möjligt?

MVH Åsa
 
Hur ser kopplingsschemat för den befintliga brytaren ut? Det brukar vara printat på baksidan.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Ta bilder och lägg upp så blir det lättare att hjälpa. Det låter som att du har en kronbrytare men det kan vara frågan om andra varianter också.
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Ta bilder och lägg upp så blir det lättare att hjälpa. Det låter som att du har en kronbrytare men det kan vara frågan om andra varianter också.

Tack!

Så här ser den ut.
 
  • Hand som håller en eluttag i en vägg med synliga kablar och installationskomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O ohsagall skrev:
Tack!

Så här ser den ut.

Kanske i suddigaste laget men...
 
  • Närbild på en suddig eluttag med exponerade ledningar och anslutningsterminaler
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det är en kronbrytare som tänder/släcker två lampor (eller två delar av samma lampa, men det borde vara omöjligt om du har tre sladdar från taket och en är gulgrön).

De svarta är fast fas, brun och vit är tändtrådar.

Vad ska du ha för dimmer? Hur ser kopplingsschemat ut för den?
 
T toolman77 skrev:
Hur ser kopplingsschemat för den befintliga brytaren ut? Det brukar vara printat på baksidan.
tommib tommib skrev:
Det är en kronbrytare som tänder/släcker två lampor (eller två delar av samma lampa, men det borde vara omöjligt om du har tre sladdar från taket och en är gulgrön).

De svarta är fast fas, brun och vit är tändtrådar.

Vad ska du ha för dimmer? Hur ser kopplingsschemat ut för den?

Det är en sånhär: https://www.clasohlson.com/se/LED-dimmer-Cotech/Pr367130000

Men visst, jag kan ha köpt fel modell.
 
Din nuvarande brytare har två knappar, den styr kanske flera lamputtag? Kolla upp det.
Den inköpta dimmer kräver neutralledare vilket det inte tycks finnas vid din nuvarande brytare.
 
E etompau skrev:
Din nuvarande brytare har två knappar, den styr kanske flera lamputtag? Kolla upp det.
Den inköpta dimmer kräver neutralledare vilket det inte tycks finnas vid din nuvarande brytare.

Ok, jag förstår. Ska kolla upp det.
 
Tack för alla svar!
 
tommib
Ta ett foto rakt in i dosan så man ser eventuella ledare som bara passerar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.