Hej!

Jag har ett mycket irriterande problem. Jag har försökt komma fram till hur jag byter den lilla lampan i en spotlight som sitter i ett snetak vi har...Antagligen är det något smart litet knep som gör det hela enkelt...jag hoppas det i alla fall :)

Jag har tom tagit ur själva spotten ur sitt hålför att vrida och vända på den. Själva glaset framför verkar heller inte gå att rucka på. Någon som har en idé? Jag lägger bilder här så ni ser hur den ser ut.

Tacksam för alla tips!

Mvh
Henric
 
  • 431350962_vZTz5-L.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 431350999_5SFxZ-L.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 431357381_dVAq4-L.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 431360179_mKytz-L.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser definitivt ut som att glaset ska väck, den svarta listen sitter nog samman med glaset. Försök få in en tunn mejsel eller nagel eller så mellan det svarta och silvriga.
 
På vissa modeller ska glaset vridas en bit...
 
ja just ja det har du rätt i, det kan vara bajonett fattning också.
 
Tack för era svar!
Håller med om att det känns som att glaset ska bort på något sätt. Jag har försökt pilla bort listen som du säger, men jag har varit ganska försiktig...känns som man riskerar att skada den, men jag får kanske göra ett försök till.

Vad menar ni med bajonettfattning?

Mvh
Henric
 
Jag tror att det finns en nästan osynlig skarv på den svarta ringen. Ta en lillmejsel och bänd försiktigt inåt på ringen.
 
Som en glödlampa på en bil t.ex, den trycks in och vrids en bit, för att då poppa ut
I detta fall ska det nog inte tryckas in, utan bara med tummen mot glaset vridas en halv cm kanske...
 
På den övre vänstra bilden , tycker jag mig se ett urhak i metallen, kanske man ska peta lite där...
 
Tack int-mästaren! Det fanns en liten nästan osynlig skarv. Petade man den inåt mot mitten av lampan så lossnade den. Sen kunde jag ta bort den svarta ringen och glaset lossnade.

Det roliga är bara att jag behöver inte byta lampan längre. Precis när jag skulle försöka med knepet ovan tände jag lampan och då lös den. Det måste ha varit något glapp som löste försvann när jag hade ur den för att ta kort på den Men nu vet jag hur jag ska göra i alla fall när den går sönder på riktigt. :)

Tack för hjälpen återigen.
 
  • DSC01587-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lustig upplösning måste jag säga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.