T
Den gamla linan har suttit i 25 år och ser trist ut och börjar bli stel.
Har någon tips på metod för detta evenemang eller ska jag leva med den gamla linan tills den går av?
Tacksam om någon har konkret tilvägagångssätt.. vill inte behöva fälla stången..
 
Klipp, skarva, byt ut.
 
  • Haha
ClasseClas
  • Laddar…
T
S Sernando skrev:
Klipp, skarva, byt ut.
Jo men hur skarvar man bäst?
Eltejp?
 
Har aldrig haft någon flaggstång, men borde det inte bara vara ett hjul högst upp som linan rullar på? I så fall är det väl bara att fästa en ny lina i gamla och dra upp den, INNAN den gamla går sönder.
 
T turbo100 skrev:
Jo men hur skarvar man bäst?
Eltejp?
Tja, eller sy?
 
Ibland så är det för trångt högst upp för att du ska kunna tejpa ihop änden på den gamla med den nya. Normalt går det då att sy ihop de två ändarna och sedan se till att ändarna linjerar med ett varv eltejp utan att skarven blir mycket tjockare än linan i sig
 
Krilleman
Jag bytte förra året utan att ta fälla stången. Satte den nya och den gamla linan ända mot ända och "sydde" med fin ståltråd och eltejp. Krävdes 2 försök innan jag lyckades, det var tight.
 
T
K Kane skrev:
Jag bytte förra året utan att ta fälla stången. Satte den nya och den gamla linan ända mot ända och "sydde" med fin ståltråd och eltejp. Krävdes 2 försök innan jag lyckades, det var tight.
Hur menar du med "sydde"?
En tråd igenom den ena linan och sedan igenom den andra, så stygnen blir längs med linan?
Är det rätt tänkt?
 
T turbo100 skrev:
Hur menar du med "sydde"?
En tråd igenom den ena linan och sedan igenom den andra, så stygnen blir längs med linan?
Är det rätt tänkt?
Fäste tråden (igenom och runt) på ena linan och sedan likadant på andra. Allt för att inte öka diametern på dem.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.