Jag har bytt sladdar till lampor, eluttag etc Men har köpt ett eluttag av nyare modell som jag inte förstår mig på. Har bara använt uttag där man fäst sladden med skruv…

Jag förstår att jag ska ta bort en av de runda cirklarna, där ska sladdarna komma in. Och jag kan öppna de små flärparna där sladdarna ska komma in. Men hur ska jag fästa dem? Genom att enbart fälla ned flärparna? Hur mycket koppartråd ska vara inne i dosan?
 
  • Eluttag baksida, svart plast, skruvanslutningar, parkettgolv, vit monteringsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag känner inte igen den modellen. Men det brukar vara så att man tycker ner flärpen, stoppar in sladden och släpper flärpen så sitter den fast. Vad du har gjort begriper jag inte.
 
Som det står tryckt på uttaget ska du skala 11mm som ska vara intryckt i snabbkopplingen.
 
F fredrik.johansson skrev:
Som det står tryckt på uttaget ska du skala 11mm som ska vara intryckt i snabbkopplingen.
Det kunde man nästan gissa 😉 Ska man sedan trycka ned flärpen rakt på den skalade sladden bara? Men där den gröna/gula sladden ska in kan jag inte lyfta på flärpen.
 
  • Gilla
Fn87
  • Laddar…
Unikt namn
H Husmuppen skrev:
Och jag kan öppna de små flärparna där sladdarna ska komma in.
Möjligtvis tvärt om vad du provar.

Tryck ner flärpen, in med kopparsladden i hålet och släpp flärpen så borde sladden nypas fast, om du inte redan haft sönder snabbkopplingen.
 
  • Gilla
Husmuppen och 1 till
  • Laddar…
H Husmuppen skrev:
Det kunde man nästan gissa 😉 Ska man sedan trycka ned flärpen rakt på den skalade sladden bara? Men där den gröna/gula sladden ska in kan jag inte lyfta på flärpen.
Du ska inte lyfta någon flärp alls.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
I många nya snabbkopplingar trycker man bara in kabeln. "flärpen" används för att lossa kabeln.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Möjligtvis tvärt om vad du provar.

Tryck ner flärpen, in med kopparsladden i hålet och släpp flärpen så borde sladden nypas fast, om du inte redan haft sönder snabbkopplingen.
Det verkar funka bättra att trycka ned. Men varför finns det två hål för varje flärp att föra in sladden i? Spelar det någon roll vilket?

Letade reda på ett annat uttag (hoppades på välbekanta skruvar…) men på det är det också flärpar som ska tryckas ned då sladden förs in. Men också två hål….
 
  • Vit plastdetalj med svarta delar, hand håller, otydliga funktioner, möjlig teknisk komponent, närbild, oidentifierbart objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kanske för att man kan använda den som vidarekoppling till ett annat uttag, ganska vanligt?
 
H Husmuppen skrev:
Det verkar funka bättra att trycka ned. Men varför finns det två hål för varje flärp att föra in sladden i? Spelar det någon roll vilket?

Letade reda på ett annat uttag (hoppades på välbekanta skruvar…) men på det är det också flärpar som ska tryckas ned då sladden förs in. Men också två hål….
Om man ska koppla vidare till något annat uttag behövs bägge hålen, så använd vilket som helst.
 
V ViktorHg skrev:
Om man ska koppla vidare till något annat uttag behövs bägge hålen, så använd vilket som helst.
Mille grazie!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.