Hej hej,

stötte på patrull när jag skulle byta dimmer då den nya dimmern jag köpt (till vänster på bild) har andra symboler.

Det jag undrar är alltså var sladdarna ska in på den nya dimmern.

Ska både svart och blå in på L och den bruna in i sionskurvan? Bör också nämna att det finns en strömbrytare som tänder samma lampor som går till dimmern.
 
  • Montering av eluttag, kablar anslutna, verktyg och hand syns, delvis installerad, säkerhet viktig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två väggmonterade elektriska dimmermoduler, delvis installerade, kablar syns ej, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avtagen termostatplatta av märket Schneider Electric, exponerad vägginstallation, kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att flytta tråd för tråd,
~ = L
L = ~
L = ~
 
Du menar att jag i den nya dimmern ska placera kablarna i samma ordning som den gamla. Dvs från vänster brun, svart, blå. Även om detta blir i andra symboler?
 
tommib
I praktiken kan du göra exakt så, flytta över ledare för ledare i exakt samma ordning. Det är naturligtvis bra om du förstår varför du gör så men i just detta fall är det väldigt enkelt.

Det bör dock noteras två saker här:
1. Blå är använd som mellantråd här. Inte bra, det får den inte vara då det absolut föreligger förväxlingsrisk.
2. Varför byter du en (rätt ny, av bilden att döma) Schneider dimmer mot en Anslut? Schneider är ett kvalitetsmärke, Anslut är typ ett steg ovanför skräp.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
I praktiken kan du göra exakt så, flytta över ledare för ledare i exakt samma ordning. Det är naturligtvis bra om du förstår varför du gör så men i just detta fall är det väldigt enkelt.

Det bör dock noteras två saker här:
1. Blå är använd som mellantråd här. Inte bra, det får den inte vara då det absolut föreligger förväxlingsrisk.
2. Varför byter du en (rätt ny, av bilden att döma) Schneider dimmer mot en Anslut? Schneider är ett kvalitetsmärke, Anslut är typ ett steg ovanför skräp.
Demmpa Demmpa skrev:
Det är bara att flytta tråd för tråd,
~ = L
L = ~
L = ~
Jag vill gärna förstå hur och vad jag gör så har du möjlighet att förklara så hade det varit uppskattat. Det jag framförallt undrar är hur det kan bli så att jag ska sätta kablarna på samma sätt trots att symbolerna är tvärtom på den nya.

Gällande den blåa kabeln (som är nollan, vad jag förstår?) så kan väl den användas för att undvika flimmer vad jag läst mig till. Men du kanske menar att placeringen av den är felaktig?

Till din sista fråga, som väl förvisso inte är helt väsentligt till min frågeställning, så är det en estetisk grej. De gamla uttagen var gula och fula och jag är inte beredd att lägga 800 kr på en dimmer även om man säkert till viss del får vad man betalar för.
 
F fmk00 skrev:
Gällande den blåa kabeln (som är nollan, vad jag förstår?) så kan väl den användas för att undvika flimmer vad jag läst mig till. Men du kanske menar att placeringen av den är felaktig?
I din aktuella koppling är blå tråd INGEN nolla utan mellantråd mellan två trappströmbrytare där dimmern är den ena. Mellantråd/tändtråd är bruten fas, alltså fasen mellan strömbrytaren och förbrukaren.

En blå tråd (i kabel) får bara användas till annat än nolla så länge som det inte finns förväxlingsrisk.
En blå FK (som i ditt fall) får bara användas som nolla, så här är det felaktigt utförande.
 
  • Gilla
fmk00 och 1 till
  • Laddar…
Kan någon av er svara på varför det blir tvärtom, alltså att den bruna kabeln i det gamla går in i vågsymbolen men att jag i den nya ska sätta den i L?
 

Bästa svaret

I dimmern har du en omkopplare utöver själva dimmerfunktionen. Det ser ut som denna dimmer ingår i en trappkoppling, att man alltså kan tända och släcka lampan från minst två ställen i rummet. Och dimma den från detta stället?

Om det INTE är så, så behövs det en del utredning.

Omkopplaren i en trappomkopplare kopplar ström från en ledare märkt L pån nya dimmer, till den ena eller den andra utgången. Du har en liknande omkopplarfunktion på den andra brytaren i rummet (finns det ännu fler som styr samma lampa så är de s.k korskopplare, men det är överkurs just nu.

På din nya har du alltså obruten fas in på L som kommer ut på den ena eller den andra sinus pilarna.
På din gamla har du fas in på sinuspilen, som kopplas ut på någon av L utgångarna. X betyder blindplint och är inte kopplad till något i dimmern.

Eftersom detta är dimmers, så går strömmen inte direkt till någon av utgångarna, utan passerar dimmern på vägen, så att strömmen som kommer ut kan dämpas.

Eftersom det är växelström, så spelar det ingen roll vilken riktning det går. Strömmen byter ändå riktning 50ggr/s.

Det stämmer att på vissa dimmers kan man koppla in en nolla för att få bättre dimningsegenskaper för framförallt LED lampor. Men då skall det finnas en speciell anslutning för nollan, oftast markerad med N.
Edit: Ser nu att dte framgår av första inlägget att detta verkligen är en trappkoppling. Ingen tvekan där.
 
H hempularen skrev:
I dimmern har du en omkopplare utöver själva dimmerfunktionen. Det ser ut som denna dimmer ingår i en trappkoppling, att man alltså kan tända och släcka lampan från minst två ställen i rummet. Och dimma den från detta stället?

Om det INTE är så, så behövs det en del utredning.

Omkopplaren i en trappomkopplare kopplar ström från en ledare märkt L pån nya dimmer, till den ena eller den andra utgången. Du har en liknande omkopplarfunktion på den andra brytaren i rummet (finns det ännu fler som styr samma lampa så är de s.k korskopplare, men det är överkurs just nu.

På din nya har du alltså obruten fas in på L som kommer ut på den ena eller den andra sinus pilarna.
På din gamla har du fas in på sinuspilen, som kopplas ut på någon av L utgångarna. X betyder blindplint och är inte kopplad till något i dimmern.

Eftersom detta är dimmers, så går strömmen inte direkt till någon av utgångarna, utan passerar dimmern på vägen, så att strömmen som kommer ut kan dämpas.

Eftersom det är växelström, så spelar det ingen roll vilken riktning det går. Strömmen byter ändå riktning 50ggr/s.

Det stämmer att på vissa dimmers kan man koppla in en nolla för att få bättre dimningsegenskaper för framförallt LED lampor. Men då skall det finnas en speciell anslutning för nollan, oftast markerad med N.
Edit: Ser nu att dte framgår av första inlägget att detta verkligen är en trappkoppling. Ingen tvekan där.
Tack, detta svar klargjorde mycket. Varför är det så att fasen ibland går in på L (som min nya dimmer) och ibland på sinuspilarna?

Jag tolkar ditt svar som att jag kan sätta ledarna i exakt samma ordning som på förra dvs L = brun, sinuspil 1 = svart och sinuspil 2 = blå (från vänster). Korrekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.