Toalettlåset i min lägenhet har gått sönder för länge sedan. Nycklarna har försvunnit, och den tidigare ägaren har satt upp en krok istället. Dessutom hänger handtaget snett och fallkolven åker inte ut hela vägen, vilket gör att dörren inte stäger sig ordentligt eftersom fallkolven inte når slutblecket. Vad är det bästa sättet att fixa det här? Jag antar att jag behöver byta ut hela låshuset, men hur tar jag reda på vilket jag behöver? Det finns massor av låshus för innedörrar och jag förstår inte skillnaden mellan dem. Har ni några tips på vad jag ska köpa, och var jag kan göra det?
 
  • Snett hängande dörrhandtag och skadat låshus på en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasigt låshus med krok på vit toalettdörr, skadat trä och snett handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat toalettlås med snett hängande handtag och provisorisk krok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man plockar ut det och tar det med sig till affären.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Just så, ta ur låskistan, ta med den till låssmeden, låsbutiken och handla upp något som passar. Se till att få med dig slutblecket också, samt handtag, låsvred och dörrskylt.
 
Magnus E K
Fundera på att byta hela dörren. I min gamla lägenhet bytte jag dörr bara till badrummet eftersom den gamla blivit ful, och det blev ett stort lyft. Detta är nog den dörr man öppnar och stänger, och därmed lägger märke till, oftast.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fundera på att byta hela dörren. I min gamla lägenhet bytte jag dörr bara till badrummet eftersom den gamla blivit ful, och det blev ett stort lyft. Detta är nog den dörr man öppnar och stänger, och därmed lägger märke till, oftast.
Dörren har udda mått så jag misstänker att det blir svårt. Jag får nog nöja mig med att måla om den samt byta låset, vredet och handtagen.
 
raveper raveper skrev:
Man plockar ut det och tar det med sig till affären.
Fotografen Fotografen skrev:
Just så, ta ur låskistan, ta med den till låssmeden, låsbutiken och handla upp något som passar. Se till att få med dig slutblecket också, samt handtag, låsvred och dörrskylt.
Sant. Ibland är den uppenbara lösningen också den bästa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.