Hej,

Vi har köpt ett hus där det fanns kyl/frys från Electrolux som har is i dörren och kolsyrat och kallt vatten. Jag undrar nu då vi vill byta hur man avinstallerar dem så att inte något händer med vattnet. Har sett trådar om dessa produkter men då bara hur man löser problm med is eller kolsyra.

Tacksam för hjälp.

MO
 
Slangen till kyl/frysen har antingen en Ballofix eller så får du stänga av huvudkranen.
Sen kan du dra ut skåpet och ta bort slangen från baksidan. Den brukar inte sitta så hårt.
Om slangen har en Ballofix så är det väl bara att låta den vara. Annars måste du ta bort slangen och plugga röret där slangen satt antar jag.
 
Dra ut kylen och/eller frysen försiktigt. Anslutningsslangarna är rätt långa så de ska komma med ut. Om det verkar sitta fast så kryp upp på kylen och titta ner bakom.
Enligt rekommendationerna ska en ballofix monteras ovanför kylen så du kan stänga av innan du drar ut den men det är tyvärr inte alla som följer det.
Kolla också i skåpet under diskbänken om det sitter någon slang/rör där som verkar gå till kylen, i så fall kan du stänga den och se om det slutar komma vatten ur kylen först.
 
V vanpire skrev:
Slangen till kyl/frysen har antingen en Ballofix eller så får du stänga av huvudkranen.
Sen kan du dra ut skåpet och ta bort slangen från baksidan. Den brukar inte sitta så hårt.
Om slangen har en Ballofix så är det väl bara att låta den vara. Annars måste du ta bort slangen och plugga röret där slangen satt antar jag.
Hej

Kan du snälla hjälpa mig och tipsa ? Jag har en side by side Frys och kyl ,med is och vatten dispenser . Frysen har gått sönder så jag har beställt bortforsling . Jag kommer inte köpa en frys bmed is dispender längre .
Nu vet jag inte om jag stänger av vatten först , drar ut slangen och öppnar vattenförsel igen, Kommer det att rinna ut vatten där det var frysen ?
Måste jag täppa det igen å något sätt ?

Tack på förhand
 
sabhud sabhud skrev:
Nu vet jag inte om jag stänger av vatten först , drar ut slangen och öppnar vattenförsel igen
På något sätt måste du naturligtvis stänga av vattnet som går till slangen innan du koppar bort slangen från den gamla frysen. Sitter det ingen kran/Ballofix i den ända av slangen som inte sitter i frysen?

Lite bilder skulle nog gör det lättare att råda.

Välkommen hit!
 
Alfredo Alfredo skrev:
På något sätt måste du naturligtvis stänga av vattnet som går till slangen innan du koppar bort slangen från den gamla frysen. Sitter det ingen kran/Ballofix i den ända av slangen som inte sitter i frysen?

Lite bilder skulle nog gör det lättare att råda.

Välkommen hit!
Tackar så mycket . Tror det sitter någon kran bakom väggen . Jag ska dra ut frysen och fota när jag är väl hemma och postar här.
Kylen ska stå kvar . Jag beställer inte ny frys innan jag lyckas koppla ur denna först .
Alfredo Alfredo skrev:
På något sätt måste du naturligtvis stänga av vattnet som går till slangen innan du koppar bort slangen från den gamla frysen. Sitter det ingen kran/Ballofix i den ända av slangen som inte sitter i frysen?

Lite bilder skulle nog gör det lättare att råda.

Välkommen hit!
Tackar så mycket . Jag har sett en kran bakom väggen så det kan vara det . Jag ska dra ut frysen och fota . Vet att slangen är väldigt lång. Jag återkommer . Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.