Ok. Vindsprojektet has a god to go från frun... nä men nu har vi tid o pengar till att ta tag i det. Vi kommer riva ut allt. Väggarna är tretex o det saknas luftspalt mot taket, golvet knarrar o är skevt o radiatorerna blir aldrig varma pga nedanvåningen har golvvärme med för låg temp o flöde.

Tanken är att bryta upp golvplankorna. Regla cc60 och lägga på spårat golvspån. Det är ca 35kvm.

så här ser stammen ut som kommer från nedanvåningen ut. Tillopp o retur. antagligen har man tagit vad man hade för rör..
Värmesystemets rör och kopplingar på en vind under renovering, med synligt spån och oisolerade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation i hörnmed MDF-skiva och isolering, indikation på renoveringsbehov av vindsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa går nu till två radiatorer. Det ena ca 2 meter från där bilden tagits. Det andra i andra gavelväggen, ca 10m. Det blir aldrig varmt om vi inte kör så vi kokar bort på bottenvåningen.

Jag vill byta dessa till golvvärme och undrar vad jag behöver för grejer? Vill bygga så lite som möjligt på höjden.

värmepannan är precis under där stammen kommer upp och här verkar det bästa skarvstället vara. Eller vad tycker ni?
Delvis målad vattenrörstam i en vindsutrymme, med en kopparfärgad del ansluten till ett äldre grönt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av kopparledningar och rörkopplingar för radiatorer på en vind med synlig isolering och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser hela vinden ut
Renoveringsprojekt på en vind med oordning, isolering och trämaterial synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får du inte varmt så är det för att dina raddar inte är tillräckligt stora. Byt till trippelpanel av lämplig storlek. Byt golvet, om du väljer trägolv så kommer de kännas varma, det är ju ett uppvärmt utrymme under. Golvvärme på 2 våningen är ofta inte lönt om det inte är av estetiska skäl.
 
I InsidersUnited skrev:
Får du inte varmt så är det för att dina raddar inte är tillräckligt stora. Byt till trippelpanel av lämplig storlek. Byt golvet, om du väljer trägolv så kommer de kännas varma, det är ju ett uppvärmt utrymme under. Golvvärme på 2 våningen är ofta inte lönt om det inte är av estetiska skäl.
enligt frun är det värt kostnaden så antar det är estetiska själv :)
 
Men skulle nog behöva bättre framledningskapacitet ändå. Ca 12 m rör smalt till det bortre

Rörledningar i en vind med isoleringsmaterial och spån på golvet, som markerar behov av förbättrad framledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvspånskiva som är slipat spår i för värme rören. Dom bygger inte så mycket men dom har bara bärighet när dom har stöd åt ett håll. Köp isåfall slang, värmespridningsplåtar och slang från ett och samma fabrikat. Annars riskerar man knarr. Beroende vad du väljer för golv att lägga ovanpå så kan det vara rekommenderat att lägga 12mm "renoveringsgolv" (en tunn spånskiva) flytande ovanpå.

Byt ut allt sånt där gammalt rör till nytt när du ändå är igång så det inte börjar läcka om nåt år. Vore snopet.
 
Ska ni inreda boytor på vinden eller bara använda som förvaring? Skulle aldrig lagt golvvärme, radiatorer duger.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska ni inreda boytor på vinden eller bara använda som förvaring? Skulle aldrig lagt golvvärme, radiatorer duger.
boyta. Andra hälften vill absolut bli av med radiatorerna under fönstrena + det blir nyinsatta takfönster också så man kanske skulle ha värme under dom med
 
U Underline skrev:
Golvspånskiva som är slipat spår i för värme rören. Dom bygger inte så mycket men dom har bara bärighet när dom har stöd åt ett håll. Köp isåfall slang, värmespridningsplåtar och slang från ett och samma fabrikat. Annars riskerar man knarr. Beroende vad du väljer för golv att lägga ovanpå så kan det vara rekommenderat att lägga 12mm "renoveringsgolv" (en tunn spånskiva) flytande ovanpå.

Byt ut allt sånt där gammalt rör till nytt när du ändå är igång så det inte börjar läcka om nåt år. Vore snopet.
japp. Rören ska bytas vilket fall som helst och kommer regla upp cc60 under golvet så med 22mm spårat golvspån ska det funka att lägga 14mm parkett rakt på
 
  • Gilla
McTornberg
  • Laddar…
Urgammal tråd, men hur gick det med detta, är nyfiken! 🙂

Vi har ett hus från 1930, det är tilläggsisolerat i samband med putsning 2011, vi har nya fönster med säkert nåt u-värde (!) och har vattenburen golvvärme (med fjärrvärme) i delar av huset..
Har i stort sett perfekt temperatur på 1:a våning, i halva källaren och i badrummet på 2:a våning, alla dessa delar av huset har golvvärme.

Jag vet att många säger att det duger fint med radiatorer på 2:a vån, men jag tror endast det fungerar bra om man har ett relativt nybyggt hus, gamla hus är inte lika varma även om vårt är tilläggsisolerat.

Vi skulle bara vilja ha runt 19-20°C i sovrummet och jag vet att radiatorerna inte är så stora idag, så jag skulle väl kanske kunna tänka mig att testa större, men jag kan enkelt jämföra med badrummet bredvid, som även om man har fisvarm värme på i golvvärmen bara gör det ljuvligt skönt att gå på.

När golven är varma är frun nöjd 🤩
 
M McTornberg skrev:
Urgammal tråd, men hur gick det med detta, är nyfiken! 🙂

Vi har ett hus från 1930, det är tilläggsisolerat i samband med putsning 2011, vi har nya fönster med säkert nåt u-värde (!) och har vattenburen golvvärme (med fjärrvärme) i delar av huset..
Har i stort sett perfekt temperatur på 1:a våning, i halva källaren och i badrummet på 2:a våning, alla dessa delar av huset har golvvärme.

Jag vet att många säger att det duger fint med radiatorer på 2:a vån, men jag tror endast det fungerar bra om man har ett relativt nybyggt hus, gamla hus är inte lika varma även om vårt är tilläggsisolerat.

Vi skulle bara vilja ha runt 19-20°C i sovrummet och jag vet att radiatorerna inte är så stora idag, så jag skulle väl kanske kunna tänka mig att testa större, men jag kan enkelt jämföra med badrummet bredvid, som även om man har fisvarm värme på i golvvärmen bara gör det ljuvligt skönt att gå på.

När golven är varma är frun nöjd 🤩
Ångrar inte en sekund att vi la extrakostnaden på golvvärme. I stort blev det som tråden och svaren föreslog. Jag rev ut rubbet. Skarvade på kopparrör från nedervåningen upp till ett fördelarskåp på vinden. Därifrån ut med slingor till rummen. Skickade en grovskiss med mått till LK som snabbt svarade med hur många slingor (m) per rum det skulle vara. Själva läggningen var inga konstigheter
 
O olofh skrev:
Ångrar inte en sekund att vi la extrakostnaden på golvvärme. I stort blev det som tråden och svaren föreslog. Jag rev ut rubbet. Skarvade på kopparrör från nedervåningen upp till ett fördelarskåp på vinden. Därifrån ut med slingor till rummen. Skickade en grovskiss med mått till LK som snabbt svarade med hur många slingor (m) per rum det skulle vara. Själva läggningen var inga konstigheter
Tack för snabbt svar och grattis till en suverän installation.
En annan fördel är ju också att ju lägre värme man kan producera från sin pump/fjärrvärme desto bättre VIP-värde, desto mer effektiv pump och desto lägre kostnad och det är ju just det som är skillnaden med golvvärme, jag läg i alla fall på kurva 31 i förra huset där jag la in vattenburen golvvärme i 150 kvm ungefär.

De rören du skarvade på vilken dimension är det på dessa?

Jag hade också tänkt skarva dessa, helst i en garderob på andra våningen, man bör ju helst ha dessa synliga.
Men kan man dra golvvärme till 70 kvm 2:a våning från ett skarvat, gammalt 16mm rör eller blir det för klent?
 
Walle85
M McTornberg skrev:
rören du skarvade på vilken dimension är det på dessa?

Jag hade också tänkt skarva dessa, helst i en garderob på andra våningen, man bör ju helst ha dessa synliga.
Men kan man dra golvvärme till 70 kvm 2:a våning från ett skarvat, gammalt 16mm rör eller blir det för klent?
Vi bytte till golvvärme på vår ovanvåning på ca 90-100 m² förra året. 16 mm slang fördelat på 8 slingor.

Detta svar fick jag när jag frågade om matningsrör till fördelsrskåpet:

"Dimension 25 får jag ut som matningsrör. Det beror lite på hur långt, hur många böjar mm också men det fanns en del marginal innan det blev dimension 32.

Skulle det vara så att det är lång matning, mycket böjar och en ”klenare” pump så hade jag kanske kört 32mm men annars dim 25."


Frågade om förtydligande angående rörtyp med detta svar som följd:

"Då funkar det bra med dimension 25mm pex yttermått lr 22 koppar yttermått "

Finns säkert massa faktorer som påverkar, men kanske hjälper dig på något sätt.
 
O olofh skrev:
Ångrar inte en sekund att vi la extrakostnaden på golvvärme. I stort blev det som tråden och svaren föreslog. Jag rev ut rubbet. Skarvade på kopparrör från nedervåningen upp till ett fördelarskåp på vinden. Därifrån ut med slingor till rummen. Skickade en grovskiss med mått till LK som snabbt svarade med hur många slingor (m) per rum det skulle vara. Själva läggningen var inga konstigheter
Jag är lite nyfiken, hur gjorde du med fördelaren på vinden, isolerade du den på något sätt?
 
Jag körde prisol 22mm. Matningen och förselarskåpet är i sidovinden som är isolerade så gjorde ingen ytterligare isolering för detta
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.