T
Undrar hur man byter från väggkontakt på ex ljusslingor till takkontakt?Är det något speciellt man bör tänka på?
 
Köp en propp som går att skruva isär, 123959-402.jpg.
Finns "överrallt".
Propp med pågjuten sladdstump är för armaturer med plint.
 
Köp en propp som Fotografen föreslår. Finns både i jordat och ojordat utförande. Vilken som du behöver beror på din armatur.

Anslut ledarna i kontakten såhär:

BrunL
BlåN
Gulgrön (om det finns någon)jord.gif

OBS! Det är viktigt att den gulgröna ledaren, om sådan finns, kopplas rätt. Annars kan armaturen bli strömförande. Är du det minsta osäker bör du överlåta det till någon annan.
 
Mikael_L
CyberStoffe skrev:
Anslut ledarna i kontakten såhär:
BrunL
BlåN
Gulgrön (om det finns någon)[bild]

OBS! Det är viktigt att den gulgröna ledaren, om sådan finns, kopplas rätt. Annars kan armaturen bli strömförande. Är du det minsta osäker bör du överlåta det till någon annan.
Låt den gul/gröna ledningen vara lite längre än dom andra, det är bra om den gul/gröna är den sista som rycks loss om sladden lossnar från kontakten.
 
Om det är en ljusslinga är det troligt att den inte har jord, välj då den propp som Fotografen föreslog (utan jordhylsa).
 
Själv brukar jag istället göra små adaptrar utav en sladd med påljuten propp och ett skarvuttag som jag ev döljer bakom gardinen. Då behöver jag inte "förstöra" ljusslingan eller ljusstaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.