Hej!

Jag har en furubyrå som jag vill renovera, bland annat genom att byta knoppar. Hur kan jag göra detta på enklast sätt?

Som ni ser på bilderna så sitter nuvarande knoppar i en liten fördjupning, och det finns inget skruvhål.

Skulle det funka att såga av knoppen så långt in som möjligt, spackla igen fördjupningen och sedan borra för ny knopp - i spacklet (när drt torkat givetvis)? Eller kommer spacklet krackelera, tror ni?
 
  • Träpanel och listverk med synligt träplugg, naturlig textur, enkel design, ljus bakgrund, detalj av möbel eller dörrarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trälucka med saknat handtag, borrad cirkulär öppning, synlig trästruktur, bakomrumsljus, defokuserad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träyta, möjligtvis ett möbelstycke, med synliga träådror och ljust tonat lack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tänkte du använda för spackel? Jag tror att det kan bli problem att använda vanligt snickerispackel när det är ett så djupt hål.

Kan du inte låta den nya knoppen också sitta i botten på hålet? Skall hålet fyllas tror jag mest på att ordna en träbit som passar. Sedan eventuellt spackla små kvarvarande ojämnheter.
 
  • Gilla
peveko
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad tänkte du använda för spackel? Jag tror att det kan bli problem att använda vanligt snickerispackel när det är ett så djupt hål.

Kan du inte låta den nya knoppen också sitta i botten på hålet? Skall hålet fyllas tror jag mest på att ordna en träbit som passar. Sedan eventuellt spackla små kvarvarande ojämnheter.
Jo den nya knoppen skulle kunna sitta där, men jag vet inte hur jag ska få av den nya om jag inte sågar bort den. Finns inget skruvhål så gissar att den är fastlimmad mellan två skivor.
 
BirgitS
  • Gilla
peveko
  • Laddar…
Går det inte att skruva bort den kanske det går att kapa den vid foten med ett stämjärn. Dock risk att skada stämjärnet om det ändå skulle visa sig att det finns en skruv i mitten.
 
  • Gilla
peveko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.