Trimma gräset igår och en liten sten flög i rutan. Fönstet är ett två år gammalt Kulturfönster från Tanumsfönster, tvåglas.

Byter man detta själv tro?? "kittet" är ju nån silikonfog är det bara att peta bort denna och lyfta ut rutan är det ju inga större problem..

Spräckt fönsterruta med en synlig stenimpact, nära en blomkruka och del av ett blåmönstrat kärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på skadat hörn av ett fönster med silikonfog, indikation på nyss trimmat gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då det verkar vara en tvåglas enegikasett så måste du byta hela kasetten. Enligt deras produktblad.
http://www.nordan.se/tanumsfoenster/kulturfoenster
Så sitter glaslisten på insidan. Den måste du bryta bort och sedan lyfter du ut kasetten. Om du har ett annat fönster bredvid är det Viktigt att montera in en kasett av samma märke/modell då energibeläggningen gör att glaset annars kan skilja i färg/utseende kasetten beställer du efter de mått som står i metallkanten mellan glasen. Där står även vilket märke/typ det är.

Glaslisterna kan lätt bli skadade så du kanske kommer att få måla dem lite... Själva glaskasetten bör inte kosta många hundralappar i inköp hos någon som jobbar med glas...
 
bomm skrev:
Då det verkar vara en tvåglas enegikasett så måste du byta hela kasetten. Enligt deras produktblad.
[länk]
Så sitter glaslisten på insidan. Den måste du bryta bort och sedan lyfter du ut kasetten. Om du har ett annat fönster bredvid är det Viktigt att montera in en kasett av samma märke/modell då energibeläggningen gör att glaset annars kan skilja i färg/utseende kasetten beställer du efter de mått som står i metallkanten mellan glasen. Där står även vilket märke/typ det är.

Glaslisterna kan lätt bli skadade så du kanske kommer att få måla dem lite... Själva glaskasetten bör inte kosta många hundralappar i inköp hos någon som jobbar med glas...
Ser konstigt ut för att vara en tvåglaskasett, verkar vara en tvåglas isolerkassett och ett enkelglas eller är jag ute och cyklar?

Dock dyker inte den varianten upp när jag kollade länken snabbt.
 
Jag har svårt att se hur det ser ut på bilderna. Men jag tror du har lister på insidan som skall tas loss och sedan lyfter man ut glaskasetten. Men jag kan också ha helt fel ser inte ordentligt på bilderna.

kontrollmät alltid måtten som står på metallisten mellan glasen kan vara fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.