Hej!

Vet inte om detta är rätt forum men vi försöker.

Har idag elektrisk golvvärme i två badrum. Temperaturregulatorerna har börjat krångla och nu har jag kommit över två nya uppsättningar till mycket bra pris. Jag vill alltså byta ut de gamla (fabrikat T2) till nya (fabrikat OJ). Efter att ha läst på så förstår jag att temperaturgivare i golvet måste bytas eftersom de är av olika typer. Hur gör jag detta på enklaste sätt. Någon som har några bra tips?
Att få ut den gamla är väl antagligen enkelt. Bara att dra.
Hur skall jag få i den nya till rätt position????
Det finns bara ett rör för tempgivare så jag måste ta bort den gamla. Det ser ut som om de använt flexslag att lägga den i.

Alla tips välkomnas varmt.
 
Markera på kablarna var dom börjar gå in i röret så du kan försäkra dig om att du får in den nya lika långt.

Det kan vara problem att byta om det är skarp böj vid golvet eller om det har kommit ner nån skit i röret.

Det är inte ovanligt att T2 termostaten går sönder, utgångsreläet bränner.
Det har kommit en ny kraftigare variant men den har tyvärr inte samma givare.
 
Har den som lade golvvärmen första gången inte fuskat så är det bara att dra ur den gamla och stoppa in den nya. Mät upp hur långt den gamla var instoppad så vet du hur långt du ska stoppa i den nya givaren.
OBS. har du en golvvärme med 12 års garanti, faller den om du använder en termostat av "annat" fabrikat
 
Hej igen!

Så var det bytt. Det var bara att ta mod till sig och dra ur den gamla. Den nya givarkabeln var något styvare så det var bara att trycka ned. Jag mätte den gamla och fick i den nya lika långt. Det verkar fungera bra. Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.