Passar på att slänga upp min andra fundering också, när jag ändå är i farten...

Jag har en stuga med avlopp till sluten tank (svartvatten). Det går en kabel från tanken till en dosa i badrumment, med dioder som indikerar när tanken är full. Man trycker på en knapp, och så lyser det grönt eller rött, beroende på om tanken är full eller inte. Det sitter ett 9V batteri i dosan.

Men något är galet med elen, eftersom batteriet hela tiden dräneras inom 1-2 dagar. Någon som känner igen problemet? Och kanske t o m har en lösning? (Helst utan att behöva krypa ned i den äckliga tankjävelen..)

Finns det förresten universella "utbytesdosor", så att jag kan byta ut den fula i bakelit som sitter där idag? Vore såklart snyggare med en som passade i ett modernt badrum.
 
Tack så mycket!

Japp, tycks vara precis samma. Gissar att något är galet med den gamla eftersom den drar ur batteriet även när den inte används. I övrigt så fungerar den som den skall (larmar vid full tank när man trycker på knappen med friskt batteri).

Eftersom den tycks fungera i övrigt, och är rätt så dyr (1200 kr) att byta, så funderar jag dock på om det kan vara något fel i elektronikdosan som man kan åtgärda själv. Om det t ex skulle vara korrosion på givarna inuti tanken, så torde det ge funktionsproblem vid nivåkontroll (tryck på knappen), men jag kan inte se hur det skulle vara orsaken till att batteriet laddas ur...?

Någon som har en ide om vad som kan vara orsaken till att batteriet laddas ur? Och som kan föreslå ev. åtgärd för att lösa det snabbt och billigt? (Ja, jag är smålänning:).)
 
Redigerat:
Se om det finns några elektrolytkondensatorer, dessa kan börja ”läcka” när de blir gamla och bör då bytas. Det går inte se på dem om de ”läcker” då de enbart läcker elektriskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.