Nu har jag kört fast... behöver hjälp hur jag skall lösa detta. Badrumsarmaturen (med inbyggd spegel) är trasig. Om det skulle gå skulle jag köpa en ny, men väldigt svårt att hitta rätt mått så jag får försöka laga...

Det är 2x15W T8 45cm lysrör. Som drivs av elektronisk ballast (se bild). Där det verkar vara ballasten som är trasig.

Hur lösa detta?

1) Jag har letat, men hittar inte någon ny liknande elektronisk ballast. Den jag har verkar ha 8st utgångar 2x4 och rören verkar parallellkopplade? Nån som vet var jag kan hitta nån passande elektronisk ballast?

2) Koppla bort elektroniska ballasten och sätta i 2st led lysrör? De verkar skall kopplas in direkt över 230V? Problemet här är att det verkar svårt att hitta 45cm T8 rör? Nån som vet var man kan hitta 45cm led lysrör?

3) Nån annan lösning?
 
  • Bild på en elektronisk ballast modell CL2ZX15 med specifikationer och kabelanslutningar synliga för T8 lysrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat att själva lysrören inte är trasiga? Råkade ut för det i en köksarmatur med 2x18 W. Sylvania 830 lysrör som nästan inte var använda alls bara några få timmar och ett par tre år gamla.
 
Har trippelkollat med 3 andra lysrör och fungerar inte.
 
Elektronisk ballast (HF-don) för T8 är ovanligt och 15 W är ovanligt... Driftsdatat för 18W ligger ju inte speciellt långt ifrån 15W så det skulle kanske fungera med ett sådant drivdon. Då finns ju lite mer att välja på. Tridonic har en stort utbud.
https://www.tridonic.se/se/products/ecg-overview.asp
 
Tack för hjälpen. Men hittade ingen passande ballast, trots letande. Hittade efter ännu mer letande tillslut en ny lampa. Men usch vad badrumslampor är dyra. Synd att den gamla inte lätt kunde lagas.
 
Den som är lite elektronikkunnig kan möjligen försöka sig på att laga ballasten. Ett abnormt vanligt problem är mycket dålig kvalitet på elektrolytkondensatorer. I synnerhet den första kondensatorn som sitter alldeles efter likriktaren, på nätsidan.
Felsökningen kan vara så enkel som att bara titta om toppen är bullig = kass. Mystiska noname-fabrikat drabbas ofta. Kondensatorer kan köpas på Elfa eller Electrokit. Exakt samma problem finns med drivdon för LED, platt-TV, bildskärmar, nätadaptrar... Livslängden är STARKT kopplad till temperaturen så en ballast som hålls sval håller mycket längre.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Finns det plats att klämma in 2.st 1x15w ballaster? :thinking:
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hittade du någon lösning på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.