Hej!

Jag fick idag veta att jag måste sätt i ny duschbrunn i mitt badrum nu när jag skall göra ordning det.

Jag behöver tydligen bila upp den gamla då det är betonggolv.

Vad använder jag för att bila upp golvet?
Hur jobbigt är det?
Behöver man bila upp mkt runt brunnen?

Hälsningar
Lingonet
 
Beror lite på vad du har för brunn idag och hur rören går. Några timmar får man räkna med. Hyr en skaplig bilmaskin, kostar inte så mycket. det har du igen i tid. Är det en gjutjärnsbrunns så skulle jag tippa på att du behöver bila bort ca 15cm runt brunnen för att komma åt. plus lite extra runt röret du ska ansluta till med nya brunnen. Är det gjutjärns rör som ligger i backen behöver du någon övergångsmuff till plast sen, men det ser du när du väl bilat upp gammla brunnen.
 
Hej!

Tack för infon! :)

Det är en plastbrunn från början av 70-talet.
Blir det då lättare att få in en ny plastbrunn? Är det ungefär samma storlek?

Vad är risken att man gör sönder röret som kommer så att man även får bryta upp detta?<-- Detta är jag mest orolig för om jag skall göra det själv.

Hälsningar
lingonet
 
Det du ska göra är att frilägga brunnen fram till första skarven och runt skarven men det måste ske med försiktighet, frilägg lite i taget och gräv ur med händerna går det hål så får man bila fram till nästa skarv eller också kan röris skarva med en skarvmuff.


lingonen skrev:
Hej!

Tack för infon!  :)

Det är en plastbrunn från början av 70-talet.
Blir det då lättare att få in en ny plastbrunn? Är det ungefär samma storlek?

Vad är risken att man gör sönder röret som kommer så att man även får bryta upp detta?<-- Detta är jag mest orolig för om jag skall göra det själv.

Hälsningar
lingonet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.