Davidbagare
Hej,

Har en gammal 60-tals altandörr som endast låses med en sprint man sätter i handtaget.

Börjar kännas olustigt att det bara är att panga rutan och öppna dörren, så skulle vilja byta denna till andra handtag som har nyckellås på insidan, och även byta det yttre till nytt handtag (men utan lås då).

Men nu undrar jag om någon vet ifall det är möjligt att få på en modernare handtagslösning på denna gamla dörr?

Dörren har i dagläget någon genomgående stav som låser på tre ställen i karmen (varav ena syns på bilden).

Någon med bra tips på hur jag kan gå tillväga?

Mvh, Bagarn

Handtaget på en gammal altandörr från 60-talet, med en låssprint i metall och en kedja. Dörrens karm visar en del av låsmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ASSA 835S om du endast vill ha låsning från insidan om du även vill ha låsning från utsidan heter handtaget 8350S.
Är det in eller utsida som syns i bild?
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
1 123abc skrev:
ASSA 835S om du endast vill ha låsning från insidan om du även vill ha låsning från utsidan heter handtaget 8350S.
Är det in eller utsida som syns i bild?
Insidan som syns på bilden.
 
Davidbagare
1 123abc skrev:
ASSA 835S om du endast vill ha låsning från insidan om du även vill ha låsning från utsidan heter handtaget 8350S.
Är det in eller utsida som syns i bild?
Men jag blir nyfiken på om det endast är 835S som passar just denna dörren, och vad det är som isåfall är avgörande?
 
Nej det är inte bara den som passar utan alla låsbara fönsterhantag bör passa.
Spanjoletten du har är inte låsbar därför måste låsningen sitta i handtaget, vilken modell av låsbart fönsterhandtag är valfritt men fyrkantspinnen ska vara 8x8mm.
Om du vill ha nyckellåsning även från utsidan så blir utbudet begränsat.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.