Jag är helt novis om detta. Undrar därför hur en platta på mark byggs. Även hur det är med ingjuten golvvärme. Är det det bästa? Hur mycket ska grävas? Hur är de olika lagren med sand o singel, isolering mm.?Vilka mått är det som gäller? Vilket fabrikat på golvvärme är bäst? Vad kostar de olika delarna och vad är rimligt att slutsumman blir för en platta på mark med arbete? Skriv ingående eller tipsa om en bra länk.
Tack på förhand!

De olika lagren ser ut såhär, uppifrån räknat:

- 10cm betong med ingjuten armering (armeringsmatta 6mm x 150mm rutor samt förstärkning i balkar).
- 20-30cm cellplast (frigolit)
- 12-15cm packad makadam (typ 8-16 eller 16-32)
- Fiberduk
- Schaktbotten.

Så schaktdjupet blir kring 35-45cm beroende på hur högt du vill ha plattan över marken. Det tillkommer givetvis dränering, va-ledningar osv omkring och i plattan. Det finns massor skrivet om detta på forumet, så använd sökfunktionen!

Magnus:
Vi har sprängt bort 400 kubik berg nu och ska börja med grund. Har fått lite olika bud på hur mycket "löst" material (singel, bärlager.....) man måste ha när man göra en platta på berg. Jag har hört 70 cm till 90 cm singel men vad är egentligen rätt?

/D

Var extremt nogrann med avsättningen på plattan. Kontrollmät. Ofta så är plattan ett par cm mindre än där väggar skall gå - det är då mycket viktigt att du får upp dina avloppsrör etc. korrekt så du inte står där med en toastol som står för långt ut på golvet.
Är naturligtvis bra att se till att man har lite marginaler på innerväggar mot VVS delar, så att du exempelvis inte har rör på båda sidor om väggen...för om det felar så kommer ena sidan att bli felplacerad även om du justerar innerväggens placering vid bygget.

Såg på bilderna att man lagt värmerören under armeringen. Så är inte alltid fallet, men se till att det blir så i ditt hus. För har du det under armeringen så vet du att du har en ca 5 cm borrfritt djup varsomhelst på plattan.

Douglas skrev:
Magnus:
Vi har sprängt bort 400 kubik berg nu och ska börja med grund. Har fått lite olika bud på hur mycket "löst" material (singel, bärlager.....) man måste ha när man göra en platta på berg. Jag har hört 70 cm till 90 cm singel men vad är egentligen rätt?

/D
Ursäkta att svaret dröjt, har varit borta ett tag...

Om jag förstår det hela rätt så har du en fast bergbotten som hela huset ska stå på. Då behöver du inte alls ha speciellt mycket material eftersom berget är så fast det kan vara. Minimi som jag ser det är att ha 15cm makadam under cellplasten som kapilärbrytande lager. Har du mycket sprickor och ojämnheter i spräängbotten så täta av det med lämpligt material beroende på hur stora hålor det är. 0-150 om det är grovt och 0-35 på toppen är lämpligt.

Varför man ska fylla på med 70-90cm material på fast botten förstår jag inte, det ser jag ingen vinst med. Däremot om en del av huset står på berg och resten på lös mark bör man ha minst 120cm material emellan för att kompensera sättningsrisker.

Hoppas svaret hjälper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.