Hej. Håller på med ett projekt på högskolan och försöker förstå hur byggfirmor (1-20pers) väljer byggvaruhandel. Om någon som jobbar på byggfirma ville dela med sig av sina erfarenheter vore jag sjukt tacksam!

- Hur väljer man byggvaruleverantör?
- Vad är viktigt vid valet av byggvaruhandel?
- Hur mycket påverkas man av sin egen slutkund vid valet av leverantör?
- Spelar miljöarbetet in vid valet?
- Vad är det viktigaste som din bygghandel gör, ger, hjälper till med? Och vad saknar man oftast?
- Hur tar man emot information från dom man väljer? Post, sms eller hur funkar det?

/Slowmo :confused:
 
Jobbar inte på byggfirma, men jag vet att snickaren jag anlitade blev bjuden på fotbollsresa till Tyskland av sin bygghandel... Det kan ju också vara ett incitament.
 
  • Gilla
slowmo
  • Laddar…
Jag har aldrig tecknat avtal med en bygghandel, men jag gissar att de gör som vanligt.

Jag tecknar mycket inköp- och leveransavtal i mitt yrke

När jag ska teckna avtal med nya leverantörer så gör jag en förenklad upphandling där det oftast är leveranssäkerhet och pris som är viktigt.
Då kontaktar man ett antal stora aktörer och ett fåtal lokala sen konkurensutsätter man dem. När en aktör står som vinnare sätter man sig vid förhandlingsbordet och pressar priset ytterligare.
 
  • Gilla
Sondell och 1 till
  • Laddar…
Bra service i första hand, vettigt pris tvåa
 
  • Gilla
slowmo
  • Laddar…
Många grossister har ett system med "kickback", dvs deras kunder får hela rabatten i slutet av året, ofta som en kreditfaktura.

På det viset kan byggfirman visa upp en faktura med ordinarie priser för sin kund, och då även lägga på ett procentuellt påslag på dessa priser. Slutkunden ser aldrig byggfirmans rabatt.

Detta fenomen har diskuterats i säkert tusentals trådar på forumet.

Problemet med ditt projekt är att ingen byggfirma kommer att erkänna detta. Du kommer inte att kunna redovisa den viktigaste urvalsfaktorn.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.