Skall snart flytspackla golvet i nybyggt 5,5m2 badrum, med dusch hörna. Funderar på hur jag skall dela upp flytspacklingen. Jag kommer inte kunna göra hela i ett moment.
Jag har spårade spånskivor i botten. Väggnära hörnbrunn i duschen.

Jag tänkte börja med att Gjuta in golvvärmen som läggs i skruvade Alu plåtar, primade efter tillverkarens rekommendation. Gjuta på en omgång som blir plant, ca 12mm över rören/skivorna, 2-3mm under brunnens nivå. Dvs färdigt golv längst in i hörnet, som blir badrummets lägsta punkt.

Min fråga är sen hur man bäst delar upp Duschen och resten. I Duschen 120x100 skall jag ju ha större fall än övrigt.
Är det då lämpligt att spackla alla yttre delar först. Dvs högsta punkt vid dörr med erforderligt fall mot dusch hörnan. Och då sätta avgränsningslist runt duschområdet. Och därefter göra en 3e spackling för att få fall i duschutrymmet?

Har flyt spacklat några utrymmen i huset. men aldrig badrum med fall. Hur får amn rent praktiskt till fallet. Spacklet vill ju naturligt flyta ut. Är det att skrapa upp/ösa ti höjdriktning tills det tjocknar som gäller. Hur får man det riktigt jämnt. Skrapa medans det fortfarande är lite mjukt??
 
M mojjen skrev:
Skall snart flytspackla golvet i nybyggt 5,5m2 badrum, med dusch hörna. Funderar på hur jag skall dela upp flytspacklingen. Jag kommer inte kunna göra hela i ett moment.
Jag har spårade spånskivor i botten. Väggnära hörnbrunn i duschen.

Jag tänkte börja med att Gjuta in golvvärmen som läggs i skruvade Alu plåtar, primade efter tillverkarens rekommendation. Gjuta på en omgång som blir plant, ca 12mm över rören/skivorna, 2-3mm under brunnens nivå. Dvs färdigt golv längst in i hörnet, som blir badrummets lägsta punkt.

Min fråga är sen hur man bäst delar upp Duschen och resten. I Duschen 120x100 skall jag ju ha större fall än övrigt.
Är det då lämpligt att spackla alla yttre delar först. Dvs högsta punkt vid dörr med erforderligt fall mot dusch hörnan. Och då sätta avgränsningslist runt duschområdet. Och därefter göra en 3e spackling för att få fall i duschutrymmet?

Har flyt spacklat några utrymmen i huset. men aldrig badrum med fall. Hur får amn rent praktiskt till fallet. Spacklet vill ju naturligt flyta ut. Är det att skrapa upp/ösa ti höjdriktning tills det tjocknar som gäller. Hur får man det riktigt jämnt. Skrapa medans det fortfarande är lite mjukt??
Jag inser nog själv att fallet i duschen som skall vara 7-20mm/m gör man kanske inte med flytspackel, utan tjockare spackel. Men det yttre utrymmet från vägg mot dusch, där är det ju rätt lite lutning, 2-10mm/ meter. Där tänker jag att man använder flytspackel, eller?
För info så är hela badrummet ca 2,5m långt. Från dörr till Brunnen längst nerräknar jag med en total höjdskillnad på ca 26 mm, som skall fördelas på våtutrymmet och det yttre badrumsgolvet. Vilket kommer ge mig uppskattningsvis 5-8mm/m i det yttre. Vettigt?
 
Goggla ”flytspackla badrum” och kolla videor.
Sedan fundera på om du skall engagera ”proffs” eller göra själv.
Finns nog bra sökningar på detta forum också.
Golvvärme? Jag skulle primärt köra elslingor.
 
F FDT skrev:
Goggla ”flytspackla badrum” och kolla videor.
Sedan fundera på om du skall engagera ”proffs” eller göra själv.
Finns nog bra sökningar på detta forum också.
Golvvärme? Jag skulle primärt köra elslingor.
Jag tro det lutar åt att ta in ett proffs för fallspacklingen. Har en som skall titta på badrummet nästa vecka för kaklingen. Skall nog göra upp med honom att han tar detta också.
Jag kommer göra den underliggande flytspacklingen själv.
Jag bygger en hel övervåning med Vattenburen golvvärme, så el är inte aktuellt. Jag hade nog undvikit el in i det längsta med dagens elpriser.
 
Jo direktvärmande el är inte gratis.
Som glad amatörbyggare av tre badrum anser jag plattsättningen mindre nervöst och ”risky” än fallspackling. Men att fogning, som verkar så himla enkelt, kan vara så knepigt :)

BTW fallspackling har jag gjort med onödigt och fegt många nivåskruvar (skruvar med vitmålade skallar skruvade/justerade ned i underlaget till rätt nivå) och lite mindre vatten i spacklet nära brunnen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
F FDT skrev:
Jo direktvärmande el är inte gratis.
Som glad amatörbyggare av tre badrum anser jag plattsättningen mindre nervöst och ”risky” än fallspackling. Men att fogning, som verkar så himla enkelt, kan vara så knepigt :)

BTW fallspackling har jag gjort med onödigt och fegt många nivåskruvar (skruvar med vitmålade skallar skruvade/justerade ned i underlaget till rätt nivå) och lite mindre vatten i spacklet nära brunnen.
Känner lite samma att fallspacklingen känns lite oöustig. Det har ju stor funktionell betydelse. Har kaklat/klinkat både tvättstuga toalett med helt ok reultat. Nu är det motsvarande nybyggnation. Så jag känner att för att säkerställa top finnish så vill jag ha hjälp med kaklingen. Nog rätt vist att även ta hjälp med fallen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.