Hej,

Hur bygger man vid övergång vägg med minertit VT mot fönster som är trä?

Skall man lägga primer/fuktspärr mot fönsterträt så det nuddar detta ooch sen ha gummifogmassa i kakelkant?

Eller gör amn ett "glapp" och lägger gummimassa närmast fönstret?

Fönstret är i våtzon 1.
 
I våtzon 1, du menar att det kommer sprutas vatten direkt på det?

I vilket fall, man ansluter tätskiktet till fönstret med tätremsa. Inga konstigheter.
 
Ja, vatten kommer att rinna direkt på det. Byggt av Smålandsvillan .....

Nu när vi bygger om håller vi på att flytta duschen ett par cm bort för att minimera att det rinner.....så fönstret kanske är i våtzon 2 nu. Är det 1m som är 1?

Någa, det kommer bli blött och vi vill ha det tätt.....
 
Humma humma... I ett av badrummen jag renoverar nu så fanns det ett högt placerat träfönster i själva duschutrymmet. Är det våtzon 1?

Jag tyckte iallafall att det var ett korkat ställe att ha ett fönster i synnerhet ett av trä. Jag tog bort det helt och visst hade det runnit ner längs väggreglarna men inget var angripet som tur var. Och torrt var det - hade inte använt duschen på 5 år... ;-)

Summa kardemumma, kan det vara en idé att ta bort det? Eller byta till ett plastfönster som kanske är lättare att få tätt? Ett som inte är öppningsbart och blir därmed ännu lättare att få tätt? Funderade själv på ett fast plastfönster men ansåg det inte säkert nog. Så nu är det ny panel på utsidan!
 
Jag skulle aldrig sätta fönster så att det begjuts med vatten när man duschar. Det håller inte, helt enkelt.
 
Då tänkte/gjorde jag helt rätt då som satte igen det... :) Blev fasen så mycket snyggare också. Höga fönster tycker jag är skitfula och det här fönstret var extremt fult, speciellt på utsidan. Får se om någon mer i området gör något liknande, alla hus är likadana......
 
jon_h skrev:
Jag skulle aldrig sätta fönster så att det begjuts med vatten när man duschar. Det håller inte, helt enkelt.
Nej, vi håller med - därför håller vi på at tåtgärda så mycket vi kan ...... Nu är fönstrer skyddat bakom duschdraperi tex.

MEN tillbax till frågan : OM nu fönstret är i riskzon finns det något man kan bygga till för att få det bättre tätt? Vi skall kakla in och ha aluminiumlister tex.


och kanske se till att hantverkare smetar tätskikt och så upp på fönbsterkarmen? Och ha gummifog mellan kakel o fönster.......
 
Kan tillägga att i vår förra skanska lgh så var det ett fönster precis vid bakar också så det verkar vara modernt att ha fönster nära farligt nära våtzoner......
 
Det kan bli klart fräscht och ballt med ett fönster i typ duschen. Ett frostat, smalt och högt (golv->tak) fönster i duschutrymmet skulle nog vara riktigt fränt... Men med vanliga material skulle konstruktionen nog vara tveksam...

Modernt och modernt...mitt hus är från 1974 och hade ett sådant fönster. Finns nog lite överallt tror jag. :)
 
Kan man göra det bättre än branchregler på nått sätt? Försklag? mer gummimassa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.