Min syster har en balkong i hennes lägenhet och undrar om vi har något förslag på hur hon kan lösa hennes problem. Jag tänkte jag måste fråga er i forumet.

Hon vill bygga upp en trävägg så att hon slipper se den veckade plastväggen som hon är trött på.

Hon vill ha liggande ohyvlade brädor som hon t ex kan måla med falu svart. Måttet är 178 x 245 cm.

Men eftersom det är en hyresrätt så vill hon helst inte borra i väggen, i den bakomliggande plasten eller i balkonggolvet eller taket.

Hon undrar hur man gör för att få något att sitta fast utan att hon borrar. Tips?

Balkonghörna med en veckad plastvägg, en grön stol, en dekorativ lampa och en gul trälist som exempel på önskad trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här vill hon att slutresultatet blir, fast hon behöver inte fästa något på den väggen.

Liggande ohyvlade träbrädor målade med falu svart, utan synliga fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En balkong med en veckad plastvägg, en grön stol och en vit lykta på en pall framför väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Veckad plastvägg på balkong med en horisontell trälist och mätskala, önskad plats för trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Köp stålreglar som ligger mot golv och tak och kila sedan vertikala träreglar som låser fast stålreglarna. Sen bara att skruva/spika panelen på detta.
 
  • Gilla
korpen flyger och 1 till
  • Laddar…
Bra förslag. Tack! Bara så jag förstår. Tror du att det räcker med 2 vertikala träreglar eller bör hon sätta fler om bredden är 178 cm? Bör hon sätta träreglarna längst ut eller en bit in? Bör reglarna vara 45x95 eller 45x70 eller något annat?
 
enklare att ta två panelbitar på höjden som man gör nå krokar i som man hakar på de plåtprofiler som är där? Sen skruva liggande panel på det.
Kan ju vara samma dimension allting, 22x 120 eller vad man nu väljer.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
nikasp
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
enklare att ta två panelbitar på höjden som man gör nå krokar i som man hakar på de plåtprofiler som är där? Sen skruva liggande panel på det.
Kan ju vara samma dimension allting, 22x 120 eller vad man nu väljer.
Två panelbitar som gör krokar i?

Det låter enklare och därmed intressantare eftersom jag inte tror att väggen behöver vara särskilt hållfast (annat än att kunna stå emot vind) men hänger inte riktigt med.
 
ja du har ju två eller fler tvärgående profiler på bef vägg. Ställ två panelbitar på höjden och sen är det bara snida till nå krokar som gör att man kan haka fast panellängden. Att du lyfter upp panelbiten, skjuter in och sänker ner alltså. Då kan du när allt är ihopskruvat bara lyfta av det sen.
Kanske räcker att slå in en spik som du klipper av huvudet på och bockar neråt i 90grader.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.