Hej!
Jag har en fråga om hur man bygger upp en säker muratötta. Min Närmaste granne som bor i backen har byggt ut sitt hus såpass nära tomtgränsen att den gamla murstöttan från 1949 nu hålller på att rasa. Den har spruckit så att man ser igenom stora glipor samt att den lutar otroligt in på min tomt. Risken är att den till slut rasar och att inget längre stöder upp hans utbyggnad.

Nu vill grannen att vi delar på arbetet och reparationskostnaderna. Hur bygger man upp en ny säker stötta?
 
J
Antar att muren ligger på grannens tomt eftersom den kan luta in på din? Om han sedan har byggt ut och muren behöver åtgärdas tycker åtminstone jag som lekman att du inte skulle behöva bidra till detta. Muren är väl endast till för att hålla grannens massor på hans sida. Möjligen du ligger sämre till om muren står på gränsen och att din tomt ligger under övrig marknivå, alltså sänkt på din sida. För din del kan ju muren tas bort och ersättas med en lång slänt fast på grannens sida. Han ansvarar för sina massor.
Det har tidigare diskuterats ett tidigare ärende som i vissa delar påminner om detta.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ns-vad-gaeller-schaktning-pa-min-tomt.307872/
 
Redigerat:
Jag tror att murstöttan ligger mitt på gränsen menllan våra tomter men det kommer jag självklart att ta reda på innan men den avser som du säger att stötta grannens massor. Nu när jag sa att jag köpt en robotgräsklippare och kommer att gräva ner linan nära muren kom det fram att vi borde ta tag imuren. Vet dock inte hur man gör. Hörde något om att man kan sätta dit L-stöd.
 
Redigerat:
J
Ja L - stöd fungerar säkert jättebra. Sedan får man ju själv avgöra hur mycket det är värt för sin egen del med diverse lösningar. En billig lösning för grannen om han får ta hela kostnaden kanske resulterar i fulare utsikt för dig. Sådant spelar ju in också. Men man kan ju alltid göra klart först vad reglerna säger och sedan erbjuda tex arbetshjölp eller bidrag på annat sätt sedan, åtminstone för grannsämjan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.