Tjena!

Ska hjälpa min mor att bygga ut lite och har bestämt att det ska bli gjuten platta på utbyggnaden. Jag har byggt ut mycket på mitt eget hus men då har det varit på plint så då vet jag hur man gör på rätt sätt.

Men hur funkar det med bjälklag och gjuten platta? Organiskt material får ju aldrig ligga mot betong... Någon som kan vägleda mig om lagren från betongen och uppåt? Hur är med ventilation osv? Isolering? Diff-spärr?

Tack på förhand/ stefan
 
S
du använder syllisolering.
sen är konstruktionen ofta beroende på vad du har i resten av huset.
inte blanda
 
Vad är syllisolering? Huset är byggt 1936 av "sånt som fanns hemma" så det där med att inte blanda är helt omöjligt. För övrigt ser inte jag nått problem med att blanda konstruktioner så länge dom inte "hänger på varandra". I mitt eget hus är gamla delen på torpargrund och nya delen på plint
 
S
du får söka. du måste ändå leta matrial.
börjar du med plast i nya delen skall du plast i resten
 
Finns det nån regel som säger plast i gamla huset? Anledningen till att gamla hus står så länge är ju att ventilationen är överlägsen då det luftar sig per automatik. I mitt eget skulle jag aldrig lägga en diff-spärr i gamla delen som stått i 150 år
 
Under alla träsyllar kan du ha vanlig byggplast som du skär till eller tjärpapps remsa. Finns även färdiga plastrullar för just montering av syll.
 
Är det enda skillnaden egentligen? Lägg syllen på syllpapp och bygg och isolera bjälklag som vanligt?
 
stefankocken skrev:
Är det enda skillnaden egentligen? Lägg syllen på syllpapp och bygg och isolera bjälklag som vanligt?
Själva väggkonstruktionen är ju densamma oavsett vilken grund du har?! Det viktigaste är, som redan nämts, att stoppa fuktvandringen genom plattan upp i syllen. Funkar det rent byggtekniskt kan du även lägga en rad leca för å få upp regelkonstruktionen en bit från plattan. På lacaraden lägger du tjärpappen och sedan syllen.
 
S
stefankocken skrev:
Är det enda skillnaden egentligen? Lägg syllen på syllpapp och bygg och isolera bjälklag som vanligt?
har du forskat något själv???
 
Det är klart jag har men internet är soretigt som fan och man fpr aldrig några särkilt tydliga svar tycker jag. Därflr frpgar jag och hoppas det finns någon eller några som kan ge informativa svar istället för att ifrågasätta om man är lat och inte orkar söka information... Så tolkar jag dina 3 frågetecken efter din fråga
 
SBH skrev:
sett den till exempel?
[länk]
det är ditt ansvar i slutändan.
skit hur många frågetecken jag sätter!
Men SBH, vi är väl i ett byggforum? Man måste väl få fråga vad man vill?!
 
S
Bödde skrev:
Men SBH, vi är väl i ett byggforum? Man måste väl få fråga vad man vill?!
jo så klart. men det finns ju så många bra förslag för ts att titta på.
finns till och punkter hur man gör
 
SBH skrev:
jo så klart. men det finns ju så många bra förslag för ts att titta på.
finns till och punkter hur man gör
Det har du iofs rätt i. Bra du länkade...
 
S
Bödde skrev:
Det har du iofs rätt i. Bra du länkade...
same thing. but ingen matrial mot betongen förutom syllisolering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.