Hej :)

Byggs grunden till ett kallgarage utan isolering? Jag bor i NV Skåne.. Förresten, nu när jag ändå frågar om garage.. vad är nack och fördelar med ett kallgarage vs ett varmgarage?
 
Tyresö
Fördelen är att byggkostnaden är 50% billigare. Nackdelen är att......det är kallt i garaget på vintern.
 
Beror rätt mycket på hur ni skall använda garaget. Är det bilar som används dagligen är jag rätt säker på att de mår bättre av att stå i ett kallgarage. Komfortmässigt om man skall ägna sig åt aktiviteter i garaget är ju ett varmgarage att föredra :)
 
Tyresö
Jag glömde meddela dej att ett isolerat garage har en isolerad betongplatta. Ett oisolerat garage har en betongplatta som är gjuten direkt på krossbädden.

Jag rekommenderar dej att göra en isolerad betongplatta, även om du ska ha oisolerade väggar och kallgarage. Oisolerade väggar kan du alltid isolera i efterhand - en oisolerad garageplatta är för evigt oisolerad. Det går inte att ändra på efteråt annat än att du bilar bort plattan - isolerar och gjuter en ny platta = vansinnigt oekonomiskt.
 
RFL skrev:
Är det bilar som används dagligen är jag rätt säker på att de mår bättre av att stå i ett kallgarage.
Tror tvärtom, i varmgarage får grejorna möjlighet att torka ut.
 
tjaboo skrev:
Tror tvärtom, i varmgarage får grejorna möjlighet att torka ut.
Njaa, inte på vintern. Då blötlägger du bilen i saltbad snarare...
 
Som Tyresö skriver, isolera golvet, om inte så ångrar du dig förr eller senare
 
Ja, det har jag bestämt mig för nu.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.