Vet inte ritkigt om detta är rätt forumdel för detta ämne men testar... Moderator får flytta på det isf...


Undrar lite hur man bygger ett sånt här bord med sådana kanter... Så att det blir som stavar i skarvarna....

Har dem helt enkelt använt stavlimmad ek och tagit stav för stav, varannan bord och varannan ben och sedan limmat ihop allt och slipat.

Eller har dem sågat bort en bit på typ var 5e cm eller så.
Och isf. Finns det något speciellt verktyg för just det då, för att få det så exakt som möjligt?

9977512927.jpg
 
Om jag inte misstar mig är det sinkat ;)
"En mycket stark och snickarmässig sammanfogning är att sinka ihop trästyckena i hörn. Tidsödande att utföra, men visar prov på snickarens skicklighet."
Bilder finns på den här sidan.
http://urbansbyggvaror.com/pdf/snickralimfog_33.pdf
Jag har också för mig att det finns en tråd under Verktyg där det diskuterades överhandsfräsar :-/
 
Men är det verkligen sinkat ?  :-?

Jag skulle tro att skivorna är stavlimmade med varannan stav lång och varannan kort, sedan är skivorna ihoplimmade med varandra och (framförallt) hörnen är slipade.

Med alla stavar hyvlade på samma gång så borde passformen bli väldigt exakt när man skjuter ihop skivorna.

Väldigt snyggt va´re i.a.f  :)
 
Sidan som hejduk..tig länkar till visar laxstjärtssinkor (dovetail joint), medan bordet och bänken på din bild ser ut att vara utfört med "raka" fingersinkor (finger joint). fingersinkor är mycket enklare att göra men blir inte lika starka.

Sinkningen kan vara utförd före eller efter det att skivorna stavlimmades, men om man skall bygga ett liknande bord själv måste man nog göra det i efterhand på färdiga skivor. Det enklaste sättet att göra detta är med en överhandsfräs (modell större om materialet är så grovt som på bilden) med en kopierring, en skaftfräs och en mall som du gör i mdf eller plyfa. Mallen gör du på så sätt att den har en "tapp" som ger dig ett exakt avstånd till föregående urtag. Du kommer att få urtag som är avrundade i nederkanten (d v s lätt U-formade) men det fixar du lätt med ett bra stämjärn.
 
Tack för alla svar... det jag tänkte göra är ett sidebord för kök.. i samma stil med det här fast högre... materialet jag tänkte använda mig är 26mm bänkskiva i ek från Bauhaus. Det enda budgeten täcker för tillfället.

1014971.jpg
 
Kan du skicka mig en bild på bordet när det är klart så är du snäll. Ska själv bygga en 3 m lång tv-bänk på samma sätt dvs med bänkskiva från bauhaus.

MVH
Kristofer
 
tar nog dessvärre ett tag... har lite andra projekt att ta tag i innan.... men när det är klart så...
 
Är det jag söker inte samma teknik som Mattias gjorde i sista avsnittet av RoomService?... Fast man behöver en lite större sådan där fräskam än vad han hade :)

http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=11946



Åter igen. Det är ett sådant här bord jag skulle vilja göra. Eller rättare sagt ett sideboard fast med ändarana i stil med detta.
bord.bmp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.