Ja det är frågan.
Jag kan principerna, men hur ska man tänka så man får rätt cc-mått överallt?

Jag ska bygga stommen av 45x145 och tilläggsisolera åt båda håll med 45mm.
Den första väggen jag ska bygga är den rödmarkerade på bilden. Det blåmarkerade är en del av befintligt hus.

Oversiktsbild av ett våningsplan med en rödmarkerad vägg som ska byggas och en befintlig blåmarkerad del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer ett 80cm brett fönster 35cm in på väggen.
Ska jag börja regla cc-60 direkt från vänster, eller ska jag börja regla cc-60 från regeln till höger om fönstret?

Schematisk ritning av väggstomme med 45x145 reglar och 80cm brett fönster markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fler frågor men det tar vi sen! :)
 
Konsulterade en snickare IRL.
Rådet är att köra cc 600 efter fönstret
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Såhär brukar jag göra, s600 överallt och vid fönster låter man över- och underliggare gå ut till närmsta stående regel och sedan en stående regel i mellan dessa för rätt bredd.

Ritning av en väggstomme med beteckningar för reglar, överliggare och underliggare runt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Det va också ett sätt att göra det på, tack för tips! (y)
 
Såhär blev det

Nybyggd stomme till tillbyggnad utan regel ovanför fönstret på husväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Saknas en regel ovan fönstret på bilden.
 
  • Gilla
matsirom och 1 till
  • Laddar…
Hej, hur gick det? Du skrev att du skulle bygga stommen av 45x145 och tilläggsisolera åt båda håll med 45mm. Dvs total isoleringstjocklek 235 mm.

Hur välisolerat är det? Duger det för året-runtbruk?

Finns det någon fördel / nackdel med att bygga med 145-reglar och sedan tilläggsisolera med 45 mm-reglar åt båda hållen kontra att bygga med en 220-regel från början?
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Hej, hur gick det? Du skrev att du skulle bygga stommen av 45x145 och tilläggsisolera åt båda håll med 45mm. Dvs total isoleringstjocklek 235 mm.

Hur välisolerat är det? Duger det för året-runtbruk?

Finns det någon fördel / nackdel med att bygga med 145-reglar och sedan tilläggsisolera med 45 mm-reglar åt båda hållen kontra att bygga med en 220-regel från början?
Om du lägger 45mm liggandes på båda sidorna tar du bort köldbryggan som annars bli om du enbart kör 220mm.
 
W Willewonka skrev:
Om du lägger 45mm liggandes på båda sidorna tar du bort köldbryggan som annars bli om du enbart kör 220mm.

Aha! Måste man ha flera lager vindpapp också, eller räcker det med ett lager ytterst på den på utsidan liggande 45-regeln?

Vad anses som "ok" isolering för året-runtbruk? Kunde 235 mm duga? Bygger gäststuga på Gotland (dvs relativt milt klimat), 5-årsperspektiv rent ekonomiskt.
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Aha! Måste man ha flera lager vindpapp också, eller räcker det med ett lager ytterst på den på utsidan liggande 45-regeln?

Vad anses som "ok" isolering för året-runtbruk? Kunde 235 mm duga? Bygger gäststuga på Gotland (dvs relativt milt klimat), 5-årsperspektiv rent ekonomiskt.
Det räcker vindpapp ytterst.
235 med brutna köldbryggor duger bra för året runt.
 
Ok! Alltså är total tjocklek för en acceptabel året-runt-yttervägg ca 20 mm (ytterpanel) + vindpapp + 235 mm isolering + ångspärr + 10 mm (OSB) + 12 mm (gips) = 277 mm. Eller har jag glömt nåt lager ?
 
Färg ;)

Nej du har inte glömt nåt, det är rätt.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Om du lägger 45mm liggandes på båda sidorna tar du bort köldbryggan som annars bli om du enbart kör 220mm.
@maah @Willewonka

Jag ska inom kort börja bygga stommar. Siktar på att bygga som ovan nämnts, dvs 145-stommar + vågräta 45-reglar invändigt för undvikande av köldbryggor och förenklad dragning av el osv. Sedan antar jag att jag bör ha 45-reglar liggande utvändigt också, för att utanpå dessa fästa stående panel.

- Ska vindpapp / väv vara utanpå denna yttersta 45:a, eller utanpå 145:an?

- Vad gör jag med undersidan av den utanpåliggande 45:an, dvs den sidan som ligger öppen och vätter mot marken ? Har sett att en del skårar upp med handklinga här för att förbättra luftcirkulation samtidigt som det är ett för litet utrymme för möss att ta sig in igenom? Bör denna yta också behandlas på något vis ? Bara samma färg som panelen liksom - eller något annat att tänka på??

tack för era råd - de är guld värda!
 
summa summarum tänker jag såhär, i den ordning jag genomför de olika momenten. Är något av nedan helt tokigt???


Ytterväggar:
- stommar av 145-reglar
- vindpapp eller väv utanpå 145-stommar
- liggande 45or utanpå
- 145-isolering i stommarna
- ÅBF på 145or invändigt
- liggande 45or invändigt
- 45-isolering invändigt och utvändigt
- stående ytterpanel
- lockläkt
- dragning el, vatten
- OSB
- Gips
 
maah maah skrev:
Vindpappen ska vara ytterst.

Du behöver ha luftspalt bakom ytterpanelen.
[länk]
Om jag ska ha stående ytterpanel - hur rekommenderar du då att jag bygger med läkt utanpå liggande 45x45-reglar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.