Hej,

Som en del av en ombyggnad så skall vi fylla igen en garagenedfart. Den skall ersättas av en källartrappa som skall gå i vinkel mot dagens nedfart.

Kan någon peka på bra läsning om hur man går tillväga. Sådant som jag funderar över är hur man bör grundlägga trappans stödmur för att inte tala om själva trappstegen. Bör man lägga någon sorts isolering under för att undvika frostskador? Jag har läst någonstans att det är bra att ha en frigolitskiva innanför stödmurar för frostens skull.

Är det lämpligt att mura stödmuren med Leca?

Själva trappan behöver inte vara på mer än 5-6 trappsteg, men "bortre" delen av stödmuren måste sannolikt vara minst 2m hög, det beror lite på var vi tar ut en nivåskillnad som finns.

Sedan kompliceras det hela av att vi tänker bygga ny entré till huset ovanpå den här källarnedgången, men där har vi inte funderat färdigt ännu om vi vill ha en betongstomme eller ev smidesstomme för den trappan.
 
Jag gjorde en ny nedgång till källaren förra året i samband med omdränering och isolering av källaren. I botten markduk sedan 10cm paddad makadam 8-16. Jag gjorde en liten kantförstyvning på 10cm, 30cm bred armerad med 2*8, kanske onödigt??? På gruset la jag 70mm XPS, plattan gjöt jag 10cm armerad med nät. I xps'en gjorde jag hål och satt i en spygatt(inget vattenlås) av gjutjärn, den mynnar ut i grusbädden under, brevid dräneringsslangen. Muren består av 19cm Leca med armering vartannat varv 2*8. Underlaget för trappan är fylladsmassa i lagom lutning, ca 20cm paddad makadam, 70mm XPS, armeringsnät. Trapp profilen gjorde jag i formplyfa(finns en formel för steghöjd på forumet, sök), sätt den ena mot leca muren och den andra mot husväggen, bocka sedan till armering i varje steg och naja fast i nätet, skruva fast stadiga sättsteg, sedan är det bara att fylla stegen nedifrån, mitt nedersta steg vilar på den gjutna plattan. Jag dubbade stegen i mur och husvägg, men det är förstås en smaksak. Lecamuren är än så länge grundputsad(rödgrund), utvändigt muren monterade jag pordrän. Ett tips, avsluta muren(den del som syns ovan jord) med en tunnare lecasten så får muren ett smäckrare utseende, jag tror att jag använde en 15 sten. Lycka till ;D





 
Jättetack.

Men när man fyller de övre stegen, pressas inte betongen ut ur de lägre då? Eller sätter man dit ett "lock" altefterssom?

En sak till, duger det med hemmablandad betong, eller bör man ta hit betongbil.

 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Men när man fyller de övre stegen, pressas inte betongen ut ur de lägre då?
Jag tog det lite lungt och gjöt ett steg i taget, det beror på temperaturen förstås, men du känner när du kan gjuta nästa steg. Alternativet är som du säger att skruva på ett plansteg som lock. Fördelen med att lämna öppet är att du lättare kan riva av ytan på steget. Jag mixade grovbetong(K40) på säck i tombola, Själva trappan, stegen oräknat, är ca 8-10cm tjock.
 
Schwingen skrev:
Jag tog det lite lungt och gjöt ett steg i taget, det beror på temperaturen förstås, men du känner när du kan gjuta nästa steg. Alternativet är som du säger att skruva på ett plansteg som lock. Fördelen med att lämna öppet är att du lättare kan riva av ytan på steget. Jag mixade grovbetong(K40) på säck i tombola, Själva trappan, stegen oräknat, är ca 8-10cm tjock.
Så kan man göra men det tar onödigt lång tid... Du spikar hela trappformen samtidigt. Och sågar sättstegsform i plank. Nedre delen kilar du av så du kan riva av betongen så tajt in i hörn som möjligt.
Och du inga lock och grejer på plan stegen. Gjut lite försiktigt och blanda "björnskit" så fixar det sig. Har spikat min beskärda del av trappform och aldrig gjort det steg för steg utan allt eller inget. Jag lovar gör man det nogrannt så fixar det sig. Det kan bli vissa problem om man skall gjuta en "riktig" trapp som integreras i gjutning av stödmur mned tillhörande hängform för trappen. Eller en spiraltrappa som inte heller är helt enkel att spika form till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.