Hur bygger man en altan? Den skall vara 6x4m och 90cm över mark och förankrad i huset. Senare kommer ett uterum på altanen.
 
Redigerat av moderator:
Börja å gräv ut för plint eller gjut själv
 
Ok. Tänker gräva bort gräsmatta och jord. Lägga markduk och fylla med grus. Läste någonstans att plintarna ska grävas ner 50-60 cm och bara sticka upp 5 cm. Men sen för att komma upp 90 cm och bli så stabilt att jag kan ställa en uteplats på.
 
B Björketorp skrev:
Ok. Tänker gräva bort gräsmatta och jord. Lägga markduk och fylla med grus. Läste någonstans att plintarna ska grävas ner 50-60 cm och bara sticka upp 5 cm. Men sen för att komma upp 90 cm och bli så stabilt att jag kan ställa en uteplats på.
Du sätter 95x95 stolpar på plint, sen bärlina 45x195 sen skruvreglar 175 eller 195 , tänk bara att diagonal mäta och tänk extra hur du skall ha altan om de skall vara fris runt då är de ute på kanterna dubbel skruv regel , bara å kolla youtube eller Google bilder hur folk har gjort
 
Düsseldorff
Jag gissar att du med "uterum" inte menar en vinterträdgård i gjutjärn a la sekelskiftet? Om inte så är det lugnt att göra precis som du skriver.
 
Tackar så mycket. Bra 👍🏻
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag gissar att du med "uterum" inte menar en vinterträdgård i gjutjärn a la sekelskiftet? Om inte så är det lugnt att göra precis som du skriver.
Nej då. Det blir en inglasad "pensionärskuvös"😉
 
  • Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
B Björketorp skrev:
Nej då. Det blir en inglasad "pensionärskuvös"😉
Nu är frågan vad ma skall lägga som golv. Tänker isolera med vindskyddspapp och stenull. Kan man lägga ett spontat golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.