Har ett duschrum med toalett, handfat och tvättmaskin i fritidshuset. Jag ska nu byta innertak/undertak och isolering då det har funnits en liten läcka i yttertaket.

Ju fler trådar jag läser, desto mer inser jag att det kommer olika svar.

Huset är byggt med 145mm reglar för takstolar. 145mm isolering + tjockare isolering över (tror det är 195).
På takstolarna sitter byggplast häftat. Därefter glespanel och som undertak sitter målade spånskivor.

Jag kommer att byta alla lager i taket men behålla väggarna, så där i skarven vet jag redan att jag inte kommer att lyckas helt.

Vad sätter jag upp? Kan jag utgå från "som det var"? dvs uppifrån och ner:
- Isolering mellan takstolarnas reglar.
- Byggplast (med tejpade skarvar och genomföringar. Göra så gott jag kan mot väggarna.)
- Huntonitskivor (eller byggmax motsvarande skiva)
 
P P_T_K skrev:
Har ett duschrum med toalett, handfat och tvättmaskin i fritidshuset. Jag ska nu byta innertak/undertak och isolering då det har funnits en liten läcka i yttertaket.

Ju fler trådar jag läser, desto mer inser jag att det kommer olika svar.

Huset är byggt med 145mm reglar för takstolar. 145mm isolering + tjockare isolering över (tror det är 195).
På takstolarna sitter byggplast häftat. Därefter glespanel och som undertak sitter målade spånskivor.

Jag kommer att byta alla lager i taket men behålla väggarna, så där i skarven vet jag redan att jag inte kommer att lyckas helt.

Vad sätter jag upp? Kan jag utgå från "som det var"? dvs uppifrån och ner:
- Isolering mellan takstolarnas reglar.
- Byggplast (med tejpade skarvar och genomföringar. Göra så gott jag kan mot väggarna.)
- Huntonitskivor (eller byggmax motsvarande skiva)
Varför inte vanlig gipsskiva i taket (istf huntonit eller motsv), som du målar med våtrumstakfärg. Så har jag i båda mina badrum.
 
B b8q skrev:
Varför inte vanlig gipsskiva i taket (istf huntonit eller motsv), som du målar med våtrumstakfärg. Så har jag i båda mina badrum.
Är det en bättre lösning?
Just det har varit lite olika bud om, ska man måla med våtrumstakfärg OCH ha byggplast… eller är det fel.

Tänkte det skulle vara skönt att slippa spackla och måla :)
 
Vill du även lägga ny el i taket? Kanske spottar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.