Ska bygga in en garderob här.

Här är nuvarande plan:
Jag använder platsa systemet så garderoberna är 180 höga, 60 djupa, tänkte ställa på en ram. Sen har jag överskåp till som jag då behöver kapa på grund av snedtaket som börjar på 191cm (från golvet till till taklisten). Det är snedtak i bakkant av garderoberna så kommer kapa toppen av överskåpen och sätta en täcksida för stabilitet och för att det ska se lite lyxigare ut.

1. Hur fäster jag ramen undertill? Behöver jag ens fästa den? Exempelvis i golvet/väggen..
2. Behöver jag ta bort golvlister och taklist bakom garderoben? I så fall hur? Och om inte, hur jobbar jag runt listerna?
3. Jag vet att platsa är ostabilt redan från början, men att dessutom kapa dem öppnar ju den här ihåliga pappen, hur gör jag för att fästa dem ordentligt i tak/vägg? En snutt längst ut kommer ju vara okapad, kan jag sätta något metallfäste?
4. Hur gör jag med lister utanpå garderoben sen? Både generellt för att få den där inbyggda härliga känslan, men också upp mot taket där det är ojämna plankor?

Några andra tips och tankar? Blir mitt allra första byggprojekt och vill briljera för min make och pappa 🤓
 
  • IKEA sammanfattning för Platsa garderobssystem, 300x57x221 cm, totalvikt 317,75 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med snedtak, träpanel i taket, trägolv, ett fönster med mörk gardin och ett element under fönstret. Rummet är redo för inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med lutande tak, träpanel i taket, fönster med mörka gardiner, radiator under fönstret och trägolv. Dörr på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.