Jag har ingen aning om det svenska ordet för det jag är ute efter, men på engelska/amerikanska heter det porch valance.

Verandan är uppförd och jag vill nu dekorera den med ett litet "staket" upptill, men problemet är att jag inte vet hur vi ska gå tillväga för att få till det snyggt. Upptill sitter det en regel som är 145 x 22 (tror jag att det är). Denna hade jag tänkt att använda mig av (eftersom den redan finns och jag annars inte ser hur man skulle göra) som den övre delen av räcket. Sen funderade vi på att sätta ribborna av läkt 28x32 i ca 25-30 cm längder. Nedre delen av räcker skulle vara någon form av bräda, ev en upp och nedvänd handöverliggare (typ Nordingrås). Stolparna räckena ska fästas mellan är 130x130.

Problemen jag nu har är följande:
1. Ser det klumpigt ut med regeln upptill? Hur skulle jag annars kunna göra?
2. Om jag fäster spjälorna bak på regeln, hur döljer jag fästningen på insidan av verandan? Har funderat på någon bröstlist från Gapro, men de är bara fasade 13 mm och läkten är ju 28. Det blir ju svårt att fästa den under regeln.
3. Vilket avstånd ska jag sätta ribborna på? Lite luftigare eller lite tätare?
4. Finns det någon vackert att sätta istället för handöverliggare som är ganska dyra?

Berätta gärna hur ni har gjort/hade gjort, ge synpunkter mm. Tacksam för alla svar!
 
  • BODH_09_Ph4RoofDetail8_w609.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • h034.jpg
  • d03-34-2.jpg
  • entré 3.JPG
  • porch6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde att fråga om det är någon som vet hur man får till de böjda formerna på bilderna, om jag nu blir sugen på just detta? Är det så enkelt att man sågar ut dem i den böjda formen ur en större bräda?
 
Jag är på jakt efter en typisk amerikansk södernveranda till en fotografering. Skulle bli väldigt glad om någon kunde tipsa om en sådan i skåne eller i närheten av skåne.

Svara gärna till min mail: vänligen,
Anna

anna@annanstil.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.